چکیده:
مسابقات علمی _ تخصصی معلمان تربیت بدنی، یکی از روشهای آموزشی و انگیزشی ضمن خدمت است که هرساله در سه مرحله برگزار می شود. این مسابقات شامل سه آزمون علمی، مهارتی و آمادگی جسمانی است. هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسة دیدگاه معلمان و مسئولان تربیت بدنی پیرامون اثربخشی مسابقات علمی _ تخصصی است. به این منظور، 290 نفر (260 معلم تربیت بدنی و 30 مسئول تربیت بدنی) از معلمان و مسئولان تربیت بدنی استان گیلان براساس جدول مورگان به طور تصادفی به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. اعتبار آن قبلا به روش آلفای کرونباخ بیشتر از 0/9 محاسبه شده بود. داده ها با استفاده از آزمونهای کولموگروف – اسمیرنوف یک گروهی و – U من ویتنی در سطح معنی داری 05/0 P? تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیلها نشان داد که از نظر معلمان و مسئولان تربیت بدنی، شرکت در مسابقات بر ویژگیهای شغلی، نحوة گذران اوقات فراغت و نحوة انجام وظایف شغلی معلمان تأثیر معنیداری دارد. در مورد تأثیر شرکت در این مسابقات بر متغیرهای شغلی بین دیدگاههای معلمان و مسئولان تربیت بدنی فقط در مورد متغیر توانایی و نحوة انجام وظایف شغلی تفاوت معنیداری وجود دارد. در پایان نتیجهگیری می شود که از دیدگاه معلمان و مسئولان تربیت بدنی، مسابقات علمی _ تخصصی میتواند بر متغیرهای شغلی معلمان مؤثر باشد اما بر عملکرد آنها تأثیر چندانی ندارد
خلاصه ماشینی:
"جدول 1-نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف یک گروهی برای بررسی دیدگاه معلمان تربیت بدنی در مورد تأث یرگذاری مسابقات علمی-تخصصی بر متغیرهای تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) *در سطح 01/0> P معنادار است.
جدول 2 نشان میدهد که از دیدگاه مسئولان تربیت بدنی شرکت در مسابقات علمی- تخصصی بر ویژگیهای شغلی،توانایی و نحوهء انجام وظایف شغلی و همچنین چگونگی گذران اوقات فراغت شرکتکنندگان تأثیرگذار است(05/0> P )همچنین از دیدگاه آنها شرکت در مسابقات بر آمادگی جسمانی،توانایی اجرای مهارتهای ورزشی،ویژگیهای اجتماعی و انسانی و نگرش شغلی و همچنین تواناییهای حرفهای معلمان تربیت بدنی شرکتکننده نیز تأثیر دارد.
جدول 3 نشان میدهد که بین دیدگاههای معلمان و مسئولان تربیت بدنی در مورد اثربخشی این مسابقات بر توانایی و نحوهء انجام وظایف شغلی تفاوت معناداری وجود دارد،اما این تفاوت در مورد ویژگیهای شغلی و نحوهءگذران اوقات فراغت معنادار نیست.
جدول 3-نتایج آزمون U -مان ویتنی پیرامون بررسی تفاوت بین دیدگاههای معلمان تربیت بدنی و مسئولان تربیت بدنی در مورد تأث یر مسابقات علمی-تخصصی بر متغیرهای شغلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *در سطح 05/0> P معنادار است.
با توجه به نتایج این تحقیق به نظر نمیرسد مسابقات علمی-تخصصی معلمان تربیت بدنی به عنوان روش آموزش ضمن خدمت از کارایی لازم برای تأثیر بر عملکرد معلمان و در نهایت بهبود کیفیت کلاسهای تربیت بدنی برخوردار باشد.
نتایج تحقیق همچنین نشان داد که بین دیدگاههای معلمان و مسئولان تربیت بدنی در مورد اثربخشی مسابقات علمی-تخصصی بر توانایی و نحوهء انجام و ظایف شغلی تفاوت مناداری وجود دارد."