چکیده:
هدف این تحقیق،بررسی اثر آلودگی صوتی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف حافظهء فضایی بود.بدینمنظور 22 موش صحرایی نربالغ بطور تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند.صدای طبیعی استادیوم آزادی در 2 شدت زیاد(86 دسی بل)و متوسط(64 دسی بل)توسط دستگاه SLM تنظیم و اعمال شد.موشها توسط آزمون کاوش-دیداری از لحاظ نبود مشکل حافظهای و بینایی تأیید شدند.آزمایش تجربی در ماز آبی به صورت 3 روز،2 بلوک و 4 تلاش انجام شد.آزمون اکتساب بلافاصله پس از اتمام دورهء تمرین و آزمون یادداری ابتدا در شرایط همسان و سپس غیرهمسان پس از 72 ساعت به عمل آمد.اطلاعات حاوی زمان رسیدن به سکو ثبت شد.این اطلاعات ابتدا توسط آمار توصیفی و سپس به وسیلهء آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد.نتایج حاکی از تخریب اکتساب2 در پی افزایش شدتصوت بود.همچنین نتایج نشان داد که در آزمون یادداری3در شرایط صدای شدید پس از اکتساب در شدت صدای متوسط(غیرهمسان)،عملکرد بهتر ازیادداری در این شرایط در گروههای اکتساب در دو شدت صدای دیگر بود.
خلاصه ماشینی:
"حرکت-بهار 1387 شمارۀ 35-ص ص:170-159 تاریخ دریافت:85/12/16 تاریخ تصویب:86/03/27 تأثیر آلودگیصوتی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف حافظۀ فضایی در بافت تمرین -آزمون همسان و غیرهمسان در موشهای نربالغ پونه مختاری1-محمد علی قرائت-فرید رضاییمقدم-بهرام جلایی-ناصر نقدی-لیلا عیدی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی-استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش-استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران-استادیار انستیتو پاستور ایران چکیده هدف این تحقیق،بررسی اثر آلودگی صوتی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف حافظۀ فضایی بود.
نتایج تحقیق همبریک- دیکسون در پی اعمال کوتاهمدت 80 دسیبل در اجرای تکالیف روانی حرکتی، شناختی و مفهومی نیز نشان داد که اثرهای منفی روی اجرا در حضور صدا ناپایدار است و حتی در مواردی همچون انجام تکالیف حافظۀ سریالی،تفاوت معناداری بین حضور و عدم حضور صدا دیده نشد که این مطلب،تاییدی برای نظریۀ برودبنت است که عنوان کرد سرو صدا موجب افزایش به کارگیری انرژی برای فهم نشانههای تکالیف اصلی در مقابل تکالیف دارای اهمیت کمتر میشود(16).
(تصویرتصویر) شکل 1-مقایسۀ میانگین زمان رسیدن به سکو در حین آزمون اکتساب مقایسۀ زمانهای ثبت شده در مرحلۀ یادداری برای نشان دادن تأثیر بافت تمرین آزمون در شرایط همسان و غیرهمسان نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس یکطرفه حاکی از آن بود که بین میانگین زمان در گروه شدتکم A (با میانگین 10/35)در فاز یادداری شرایط همسان و غیرهمسان بدون حضور صدا تفاوت وجود داشت و به ترتیب گروههای C،B و A میانگین زمان بیشتری داشتند(12/58 - F ).
همچنین نتایج تحقیق مایز در سال 2003 که در آن گروهی که در شرایط سروصدا تمرین کرده بودند،پاسخ کمتری نسبت به گروه بدونصدا به تحریکات مثبت نشان داند(18)،همخوانی دارد،ولی با یافتههای تحقیق همبریک و دیکسون در خصوص عدم تأثیرگذاری منفی اعمال کوتاهمدت شدت صدای زیاد بر یادگیری در حین اکتساب تکالیف روانی-حرکتی،مغایر است(16)."