چکیده:
تحلیل واریانس یکراهه)استفاده شده است.نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند که: -معلمان دوره ابتدایی،متخصصان تعلیم و تربیت و کارشناسان برنامهریزی درسی با آموزش مفاهیم و مؤلفههای مطروحهء«آموزش صلح»در حیطههای دانش،توانش و نگرش در حد بسیار و نسبتا زیاد موافق میباشد. -کارشناسان برنامهریزی درسی،میزان توجه به مفاهیم و مؤلفههای«آموزش صلح»را در حیطهء طراحی برنامه درسی دوره ابتدایی بسیار و نسبتا کم ارزیابی نمودهاند. -معلمان دوره ابتدایی میزان توجه به مفاهیم و مؤلفههای«آموزش صلح»را در حیطهء اجرا و ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی بسیار و نسبتا کم ارزیابی نمودهاند. -بین نظرات معلمان،متخصصان،و کارشناسان در خصوص«آموزش صلح»تفاوت معناداری وجود ندارد. تحقیق حاضر در زمینهء یکی از اساسیترین مباحث در حوزه تعلیم و تربیت و برنامهریزی درسی تحت عنوان«آموزش صلح»انجامشده که شاکله اصلی تحقیق را دو مسئله تشکیل دده است.این دو مسأله عبارتند از شناسایی مفاهیم و مؤلفههای«آموزش صلح»و میزان توجه به این مفاهیم و مؤلفهها در برنامههای درسی مدارس دوره ابتدایی. در این تحقیق در زمینهء مؤلفههای آموزش صلح،سه حیطه اساسی دانش،توانش و نگرش سصلح مد نظر قرار گرفتهاند و میزان توجه برنامههای درسی به مؤلفههای صلح،در سه حیطه طراحی،اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی بررسی شده است.سوالات این تحقیق پیرامون