چکیده:
در چند دههی اخیر دو علت موجب رویگردانی از فرااخلاق گردید؛ یکی مشاهدهی نقص تحلیلهای ارائه شده از زبان اخلاق؛ دیگر بیهودگی خاصی که در رهیافت تحلیلی نسبت به اخلاق دیده میشد. طی این چند دهه نسبت به هر دو این علل واکنشهایی صورت گرفت؛ ازجمله نقصهای موجود در تحلیلهای ارائه شده از زبان اخلاق، بیاعتنایی نسبت به خصایص تجربهی اخلاقی و عدم پایبندی به منطق گفتار اخلاقی روزمره بود که نظریات شناختناگروانه نمایانگر آن بود. شناختناگروی- که مدتها دیدگاهی غالب در فرااخلاق بود- در پی این نقصها حجیت و وثاقت خود را از دست داد و به تدریج جا را برای شناختگروی بازکرد. عقلگروی، واقعگروی و نسبیتگروی مهمترین نظریات شناختگروانهای بودند که مطرح شدند. در واکنش به عدم اهتمام رهیافت تحلیلی به مسایل اخلاقی روز به نحو فزایندهای بر حل مسایلی مانند سقط جنین و طرفداری از حقوق اقلیتها تاکید شد و نظریههایی در باب عدالت مطرح گردید که معروفترین آنها نظریات رالز و نازیک بود.
خلاصه ماشینی:
"از نظر هیر نمیتوان گفت اعتقادات اخلاقی بنیادینی که از تصمیمات شخصی و مورد توصیه بودن نشأت میگیرند، مطابق با واقعیات بیرونی هستند؛ بدین دلیل شکاکان اخلاقی از اصناف مختلف مجذوب توصیهگروی شدند؛ اما سرانجام این که هیر قادر بود با این واقعیت وفق یابد و آن را روشن کند که گفتار اخلاقی اگر چه توصیهای است، با این حال ملزم ومقید به قوانین استدلالی است که شکلهای خاصی از بحث اخلاقی را امکانپذیر میسازد و شکلهای دیگر را رد میکند.
این از آشکارترین شیوههایی است که با آن میتوان صادق یا کاذببودن حکمی اخلاقی یا هر حکمی به نفع آن را شناخت؛ بنابراین اگر هیچکدام کارایی ندارند، چگونه میتوانیم بگوییم درست یا نادرست و خوب یا بد را میشناسیم؟ در تمام فلسفهی انگیسی- امریکایی قرن بیستم این اعتقاد رایج وجود داشت که هر شناختی از امور ناظر به واقع، اخلاقی یا غیر اخلاقی، باید در نهایت مبتنی بر مشاهدات حسی و علمی باشد؛ اما اگر طبیعتگروی با استدلال پرسش آزاد رد شده است، چنین مشاهدهای نمیتواند معرفت اخلاقی مفروض ما را تبیین کند.
برخی معتقدند که احکام اخلاقی به آداب و رسوم یا قواعد به عنوان بخشی از موضوع اشاره دارند؛ دیگران بر این باورند که منطق گفتار اخلاقی به گونهای است که بسیاری از احکام اخلاقی، اگر نه همه، برای پذیرندگان قواعدی که این احکام را به بار آوردهاند، میتواند صادق یا کاذب باشد و احتمالهای دیگری نیز وجود دارد."