خلاصه ماشینی:
"معرفی و نقد کتاب پیامبر(ص)و یهود حجاز (به تصویر صفحه مراجعه شود)*علی حسن بیگی *پیامبر(ص)و یهود حجاز *مصطفی صادقی *تهیه و تحقیق:مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی،پژوهشکده تاریخ و سیره *مؤسسه بوستان کتاب قم،چاپ اول،1382 کتاب از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است.
وی برای این مدعا دلایلی از این قبیل ذکر میکند:در تمامیترورهایی که از سوی یاران پیامبر(ص)انجام شد دستور یا اجازهرسول خدا گزارش شده اما دربارۀ کشتن اسیر هیچ گونه فرمان یااجازهای از پیامبر(ص)گزارش نشده است؛در منابع تاریخی تأکیدشده است که کشتن همه مخالفان نشده دولت مدینه در شب بدون اطلاعاطرافیان و به صورت ناگهانی انجام شده است.
4. نگاهی به گزارشهای تاریخی که در آنها از کشتن افرادیبا واژۀ فتک تعبیر شده به خوبی نشان میدهد که این عمل آشکارا ودر ملأ عام صورت گرفته است.
آن هم با توجه بهاینکه احتمال کشته شدن آنها نیز قوی بود در بررسی علت اینامر،نویسنده به روایت ابن هشام توجه داده است و چنین مینویسد:«ابن هشام میگوید:بعضی از موثقین برایم گزارش کردند که درجریان محاصرۀ بنی قریظه علی بن ابی طالب همراه زبیر جلو رفتهفریاد زد ای سپاه ایمان به خدا سوگند یا آنچه حمزه چشید خواهمچشید یا قلعه را فتح خواهم کرد.
2. نویسنده دربارۀ ریشۀ واژۀ یهود چنین مینویسد:«بهنظر میرسد اشتقاق این واژه از مادۀ هود درست نباشد زیرا برگشتاین کلمه که ریشهای عبری دارد به واژه جامد یهود است و درحقیقت اشاره به سرزمینی است که یهودیان در آن سکونت داشتهاند»(ص 31)."