خلاصه ماشینی:
"از میان آثار فراوان شوکانی،کتاب انحاف الاکابر سالها قبل در حیدر آباد(1328)به چاپ رسیده،ولی نسخههای ای چاپ نایاب است، به همین دلیل آقای سبیعی با بهرهگیری از دو نسخهء خطی(نسخهای به خط شوکانی)و متن چاپ شده در حیدر آباد مجددا این کتاب را تصحیح کرده است.
میدانیم که المنصور بالله عبد الله بن حمزه (متوفی 614 ق)،کتاب اعلام الروایة را از طریق احمد بن محمد أکوع مشهور به شعله(متوفی 640 ق)از راوی زیدی-ایرانی،یعنی فقیه مهاجر بیهقی به یمن،احمد بن حسن بیهقی بروقنی،از مؤلف آن علی بن ناصر سرخسی سماع کرده است.
مصحح نیز به خطا این کتاب را به استاد این عالم زیدی،حسن به محمد رصاص نسبت داده و شرح حال وی را ذکر کرده است(ص 113.
قاضی جعفر بن احمد بن عبد السلام مسوری(متوفی 573 ق)برخی از آثار حاکم جشمی را از علی بن عیسی بن حمزه مشهور به ابن وهاس از وی به روایت زمخشری که او نیز به روایت شاگرد جشمی از وی روایت کرده است(نک:شهاری،طبقات الزیدیة الکبری،ج 2،ص 774-776)که این مطلب در سلسله سند فوق تصحیف شده است،در اینکه زمخشری بی واسطه از جشمی،آثارش را روایت کرده باشد،نیز تردید جدی است.
از مورد اول باید به کتاب نظام الفوائد که امالی قاضی القضاة عبد الجبارین احمد معتزلی(متوفی 415 ق)است که به ترتیب و روایت قاضی جعفر بن عبد السلام در چند نسخه باقی مانده است(ص 248)؛و مورد دوم باید به کتاب جلاء الابصار فی متون الاخبار تألیف حاکم جشمی(متوفی 494 ق)اشاره کرد که خوشبختانه نسخههایی از آن باقی مانده است."