خلاصه ماشینی:
"به همین سبب،در مقدمهء کتاب، صدق اصطلاح«تراث»را دربارهء قرآن کریم نفی کرده و تأکید میکند که قرآن متن مؤسس و زیربنایی تراث است و میراث عربی در پیرامون آن شکل گرفته است،اما میتوان این کتاب را نیز در امتداد طرح فکری وی به حساب آورد:جابری پس از پرداختن به میراث فکری عربی،اکنون به سراغ اصل و اساس آن آمده است.
در سورهء مبارکهء فجر(10)داستان عاد و ثمود و فرعون به ایجاز طرح شده است(آیات 6-14)اما هدف حکایت کردن این داستانها نیست،زیرا داستان عاد و ثمود نزد عرب مشهور بوده و داستان فرعون را نیز از همسایگان اهل کتاب خود شنیده بودهاند، بلکه مراد توجه دادن به این موضوع بوده است که خداوند همواره در کمین است (إن ربک لبالمرصاد) (آیهء 14)تا سران قریش پند گیرند و دست از سرکشی و استکبار بردارند.
به نظر جابری،لحن گفتار در این داستانها متناسب با شرایط تغییر کرده است:مثلا سورهء مبارکهء عنکبوت، هنگامی که پیامبر(ص)در مکه بود و خود را برای هجرت آماده میکرد،با لحنی آرام آغاز شده است: (و لا تجادلوا أهل الکتاب إلا بالتی هی أحسن إلا الذین ظلموا منهم و قولوا آمنا بالذی أنزل إلینا و أنزل إلیکم و إلهنا و إلهکم واحد و نحن له مسلمون) (عنکبوت:46)اما چون یهودیان آزار و تعرض به مسلمانان را آغاز کردند،لحن گفتار به مرور تند شد تا آنکه به برخورد دو طرف و تبعید یهود از مدینه انجامید."