چکیده:
تبلیغ برای رساندن پیام الهی، اولین و اصلیترین هدف پیامبران، بویژه نبی مکرم اسلام(ص) بوده است. مقاله حاضر میکوشد به این سوال پاسخ دهد که چگونه پیامبر توانست در فرصتی محدود و با امکاناتی ناچیز چنان تحولی در مردم به وجود آورد که بعد از مدتی جامعهای کاملا متفاوت با آنچه پیش از آن بود به وجود آید؟ فرضیه مورد آزمون این است که نبی اکرم(ص) با استفاده از راهکارهای خاص تبلیغی مبتنی بر رویکرد پیامبرانه، مخاطب خود را قلوب و دلهای مردم قرار داد و توانست به این مهم نایل شود. مقاله با دلایل و استنادات و با رویکرد توصیفی به اثبات این فرضیه میپردازد.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر میکوشد به این سؤال پاسخ دهد که چگونه پیامبر توانست در فرصتی محدود و با امکاناتی ناچیز چنان تحولی در مردم به وجود آورد که بعد از مدتی جامعهای کاملا متفاوت با آنچه پیش از آن بود به وجود آید؟ فرضیه مورد آزمون این است که نبی اکرم(ص) با استفاده از راهکارهای خاص تبلیغی مبتنی بر رویکرد پیامبرانه، مخاطب خود را قلوب و دلهای مردم قرار داد و توانست به این مهم نایل شود.
کلید واژهها: تبلیغ ، دین ، راهکارهای تبلیغی ، رویکرد پیامبرانه ، پیامبر اعظم(ص) مقدمه اسلام برترین پیام آسمانی را برای سعادت آدمی به ارمغان آورد؛ پیامی که توانست در مدتی کوتاه دلهای مشتاق راه حق و حقیقت را به طرف خود جذب نماید.
فرضیه مورد آزمون نوشتار این است که نبی مکرم اسلام در جریان حرکت دادن مردم به طرف خداوند، از راهکارهای تبلیغی خاص استفاده کردند.
از منابع دینی استفاده میشود که پیام گزار دین کسی است که پیام دینی را با استفاده از روشها و ابزارهای مشروع به مردم میرساند و از کسی جز خدا واهمه ندارد و اجر و پاداش کوششهای تبلیغی خود را نیز تنها از او انتظار دارد: الذین یبلغون رسالات الله ویخشونه ولا یخشون أحدا إلا الله وکفی بالله حسیبا (احزاب: 39) 1 ـ 3 ـ جایگاه پیام گزار (مبلغ) کار مبلغ دین، هدایت انسانها به سوی خداوند است.
شما پیامگزاران، نیک میدانید که اگر مبلغ بتواند در دل و جان مخاطبان تأثیرگذار باشد در رسیدن به نتایج، گامهای سریعتری برداشته است و پیامبر با راهکارهای خاص خود، همچون احترام به مردم این زمینه را به وجود آورد.