چکیده:
هدف:تعیین اثربخشی روش آموزش کنترل استرس در جمعیت شرکتکنندگان در کلاسهای کنکور.روش:این تحقیق در قالب یک کار نیمه آزمایشی،با تخصیص تصادفی 217 نفر در هشت گروه(چهار گروه آزمایشی و چهار گروه گواه در دو گروه جنسی)به آزمون اثر هشت جلسه آموزش کنترل استرس بر کاهش افسردگی و اضطراب آزمودنیها پرداخت.آنها در آغاز و پایان طرح توسط پرسشنامههای افسردگی و اضطراب بک آزمون شدند.یافتهها: یافتههای مطالعه دوم حاکی از اثربخشی شایان توجه روش کنترل استرس برای کاهش سطح اضطراب و افسردگی شرکتکنندگان در مطالعه است.نتیجهگیری:به نظر میرسد سیاستگذاران جامعه باید به آوردن آموزش کنترل استرس در کنار آموزشهای فشرده کنکور برای کاهش سطح اضطراب و افسردگی افراد توجه خاص داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"روش:این تحقیق در قالب یک کار نیمه آزمایشی،با تخصیص تصادفی 712 نفر در هشت گروه(چهار گروه آزمایشی و چهار گروه گواه در دو گروه جنسی)به آزمون اثر هشت جلسه آموزش کنترل استرس بر کاهش افسردگی و اضطراب آزمودنیها پرداخت.
(1)- counselior intervention (2)- Lazarus (3)- Folkman (4)- Halamandaries (5)- Power (6)- Bolger (7)- Distancing oneself (8)- emotional regulation (9)- Lemos (01)- Kantor (11)- Parker (21)- coping (31)- attributions (41)- Brandon (51)- Frydenberg (61)- Weisz (71)- Weiss (81)- Alicke (91)- Klotz (02)- Boot (12)- Cochrane (22)- Leung (32)- Hancox در تحقیق حاضر،با به کارگیری یک بسته آموزشی برای گروه آموزشی،تلاش خواهد شد تا تأثیر آن را بر مهارتهای انطباقی کنترل استرس و رفاه روانی در نمونهای از دانشآموزان و منتظران صف کنکور بیازماییم.
جدول 1-توزیع افراد در گروههای آزمایشی و گواه به تفکیک جنس شکل 1-میانگین نمرات افسردگی گروههای آزمایشی و گواه در دو مرحله (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- Beck Depression Inventory (2)- Steer (3)- Beck Anxiety Inventory (4)- Epstein (5)- Brown آزمون t نشان میدهد که کاهش میزان اضطراب در گروه آزمایشی به طور معناداری از گروه گواه بیشتر است(0/100- p ، 11/07- t ).
(1)- Bockaerts (2)- Addis (3)- Jacobson (4)- Billings (5)- Moos (6)- Dadds (7)- Spence (8)- Holland (9)- Barrett (01)- Laurens (11)- Endler (21)- Holmes (31)- Launier در مطالعات مشخص گردید که عاملی که باعث موفقتر بودن عدهای از دانشآموزان و داشتن رفتار حفاظتی بیشتری نسبت به سایرین میگردد،مسئله تنظیم هیجانی در آنها است که محققان ثابت نمودهاند از طریق برنامهء آموزش خاصی میتوان به آن دست پیدا کرد(لموس،2002)."