چکیده:
هدف: انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان
رشته های مختلف دانشگاه های شهر تهران (آزاد و دولتی).
روش: پس از ترجمه و اجرای اولیه آزمون رو ی تعدادی از دانشجویان، فرم اصلاح شده به وسیلۀ 1000 دانشجو از پنج گروه تحصیلی علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم پایه که به صورت دردسترس انتخاب شده بودند، تکمیل شد . برای تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی برای سه مهارت ارزشیابی، تحلیل و استنباط t و z دو رشته ای نقطه ای پیرسون، رتبه درصدی و نمرۀ کل بر اساس جنس، برای هر یک از پنج گروه تحصیلی و کل دانشجویان و همچنین آزمون های همخوانی درونی (آلفای کرونباخ و دونیم کردن ) استفاده شد .
یافته ها: پایایی فرم انطباق یافته آزمون با استفاد ه از روش دونیم کردن 78/0 و با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مهارت ارزشیابی 79/0 ، برای مهارت تحلیل 75/0 ، برای مهارت استنباط 91/0 و برای کل آزمون 83/0 به دست آمد. به علاوه میانگین نمرات مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان همۀ رشته های دانشگاه های تهران ا ز نمرات چند دانشگاه آمریکایی به طور بارز و معنی داری کمتر بود.
نتیجه گیری: پایایی فرم انطباق یافته آزمون مطلوب می باشد و هنجارهای آن برای دانشجویان شهر تهران محاسبه و ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
"com (2)- Morgan (3)- King (4)- Weisz (5)- Schopler (6)- Drotar (7)- Palermo (8)- Barry (9)- Guilford (10)- Lipman (11)- Mayer (12)- Marzano (13)- Ennis (14)- Ornstein (15)- Thompson (16)- Sternberg (17)- Smith (18)- Beer (19)- Philips (20)- Chesnut (21)- Rospond &%03521HSOG035G% تفکر منطقی به جستوجوی فعال،مستمر و دقیق در عقیده یادانش مورد ادعا در پرتو دلایل و شواهد حاکی از آن گفته میشودکه به نتایج بیشتری نیز منجر میگردد.
نمونه این تحقیق شامل هزار دانشجوی کارشناسی(605 زن و395 مرد)بود که 500 نفر از رشتههای علوم پایه،145 نفر از(1)- Facione (2)- Grancarlo (3)- Gainen (4)- Fagon (5)- Wise (6)- Norris (7)- Smith (8)- Woodcock (9)- Cornell Critical Thinking Test (10)- Tasks in Critical Thinking (11)- Walson Glaseer Critical Thinking Appraisal (12)- California Critical Thinking Skills Test رشتههای علوم پزشکی،139 نفر از رشتههای علوم انسانی،136 نفراز رشتههای فنی و مهندسی و 80 نفر از رشتههای هنر بودند.
محققان دانشگاه تنسی در سال 2002-2001 آزمون تفکرانتقادی کالیفرنیا را روی نمونه 1548 نفری دانشجویان دانشگاهبرای هریک از گروههای تحصیلی اجرا کردند و نمره کلمهارتهای تفکر انتقادی را برای هریک از گروههای تحصیلیبهطور جداگانه به شرح زیر به دست آوردند: دانشکده بومشناسی انسانی1کمترین نمره(16/5)و دانشکدهمهندسی2بیشترین نمره(22)را کسب کردند و در این میاندانشکده پرستاری3(17/4)،تعلیم و تربیت4(17/6)،ارتباطات5(17/2)،اداری و بازرگانی6(20/6)،هنر و علوم7(19/9)،معماریو طراحی8(20/4)،کشاورزی و منابع طبیعی9(19/1)و مددکاریاجتماعی10(18/9)به ترتیب رتبههای بعدی را اشغال کردند.
(1)- human ecology (2)- engineering (3)- nursing (4)- education (5)- communications (6)- business and administration (7)- arts and sciences (8)- architecture and design (9)- agricultural sciences and natural resources (10)- social work به علاوه،دانشجویان پسر رشتههای علوم انسانی دانشگاههایتهران بالاترین نمره کل تفکر انتقادی را به دست آوردند،در حالیکه دانشجویان دانشکده علوم رفتاری دانشگاه تنسی کمترین نمرهرا کسب کرده بودند."