چکیده:
توسعه صنایع کوچک و متوسط،رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است.بررسیها نشان داده است که صنایع کوچک و متوسط از راه چهار مجری کارآفرینی،نوآوری و تغییر فناوری پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیر گذارند. به علاوه،شدت یافتن رقابت جهانی،افزایش بیاطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است که توجه به این صنایع بیشتر شود.هرچند صنایع بزرگ به جهت داشتن مزیتهای ناشی از اثر مقیاس انبوه،دامنه تولید،تجربه و اثر سازماندهی،هنوز هم مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی هستند؛اما مزیتهای صنایع کوچک و متوسط به علت وجود اثر حمل و نقل،اندازه بازار،موثر بودن انتخاب و کنترل،این صنایع را در تولید اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است.در این نوشتار،ضمن بررسی ویژگیهای صنایع کوچک و متوسط به نقش نوآوری در این شرکتها پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
به علاوه بازار محصولاتشان دایم در حال تغییر و جهانی شدن است به گونهای که توانایی آنها در به دست آوردن و اداره منابع کمیاب به منظور حفظ بقایشان با وجود تمام این محدودیتها،به نظر میرسد نرخ شکست کسب و کارهای کوچک نسبت به آنچه بیشتر تصور میشد کمتر شده است.
به هر حال بنتلی (Bentley,2003) پیشنهاد میکند که شرکتهای کوچک باید از تکنیکهای تولیدی مانتو شش سیگما و ایزو 9000 برای عملکرد موفق و بهبود کیفیت خود بهرهبرداری کنند.
شرکتهای تولیدی کوچک موفق،دارای امتیاز رقابتی هستند که به آنها اجازه میدهد که موقعیت خود را در بازار با تغییر درآمیختخه محصولات،برای برآوردن نیازهای مشتریان مستحکم کنند.
کارمندان شرکتهای تولیدی کوچک اختیارها و مسئولیتهای مشخصی در حوزه کاریشان دارند که باعث به وجود آمدن پیوستگی و بالابردن هدفهای مشترک بین نیروی کار میشود، که این به نوبه خود باعث میشود تا مطمئن شوند،که کار به خوبی انجام شده است.
نوآوری یک عامل اساسی در ایجاد رقابت (به تصویر صفحه مراجعه شود) تمرکز استراتژیک بر بازار و آموزش به جای بهکارگیری تکنولوژی، برای توسعه نوآوری محصول در شرکتهای کوچک و متوسط ارزشمندتر است.
اما پژوهشگران گزارش کردند که شرکتهای تولیدی کوچک و متوسطی که به ثبت رسیدهاند تمایل بیشتری به افزایش آگاهی درباره نوآوری دارند.
نوآوری سازمانی بهطور کلی یک پدیده تکبعدی است که تمایل شرکت را به ایجاد و اجرای انواع مختلف نوآوریها،مانند تکنولوژیکی، اجرایی،محصول و فرآیند بیان میکند (salavouet,al,2004:1093) نتیجهگیری پژوهشگران بر این باورند که شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط در زمینه نوآوری خلاقتر از شرکتهای بزرگ هستند.