چکیده:
نویسنده در این نوشتار درصدد ارائهی چارچوبی از مشی سیاسی پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله در جهت تشکیل و ادارهی دولت برآمده است تا با الگوگیری از آن،راه مدیریت جوامع دینی برای قافلهسالاران امت اسلامی روشن گردد. نخست به سابقهی دولت الهی در قرآن،و سپس شواهدی از وجود دولت در سیرهی آن بزرگوار میپردازد و نتیجه میگیرد که هرچند چنین پدیدهای الگوگرفته از شکل و شیوهی رایج شرق و غرب آن روز در سیرهی پیامبر صلی الله علیه و اله مشاهده نمیشود،لیکن مجموعهای از قراین کلامی و رفتاری حکایت از وجود دولت الهی آن بزرگوار،به نحو خاص خود،مینماید.
برخی از ویژگیهای دولت نبوی را میتوان در خصوصیات فردی ایشان یافت؛همچون خلوص،شناخت حقیقت،سعهی صدر و فضایل اخلاقی دیگر،و برخی دیگر را در دکترین عملی ایشان یافت؛همچون:تکیه بر بسط عدالت،ترویج آزادی بر مبنای خدامحوری،برنامهی تعدیل داراییها، تأکید بر حفظ و توسعهی تدین،آموزش،پرورش و فرهنگسازی و نمونه پردازی از دولت مهر و اقتدار.
در همین رابطه،نسبت میان نبوت و دولت نیز روشن میگردد،چه آنکه دولت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله،یک دولت خدامحور است و پنجه در پنجهی وحی و ادراکات ربانی دارد.
خلاصه ماشینی:
"اعظم صلی الله علیه و اله در جهت تشکیل و ادارهی دولت برآمده است تا با الگوگیری از
برداشتهاند،ثبت سیروسلوک پیامبر اعظم اسلام صلی الله علیه و اله بوده است.
مدیریت پیامبر صلی الله علیه و اله دارای ویژگیهای ممتاز ذیل است: الف-برخورداری از نیروی معنوی عقل در حد کمال؛که نه تنها برای امت
غرض از بیان این نکته این است که نوع نگاه به سیرهی مدیریتی پیامبر صلی الله علیه و اله نمیتواند از روی ذهنیت الگوهای شناخته شدهی اسلاف باشد،بلکه در نوع
پیامبر صلی الله علیه و اله به عنوان حکومت و دولت یاد نموده،مردم را مخاطب قرار داده
به خدا ای جماعت مهاجر ما خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله به این امر سزاوارتر از
پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله یک انسان برگزیدهی الهی از سلالهی ابراهیم است که تا
جالب است بدانیم این سخن را پیامبر صلی الله علیه و اله نه دربارهی جهال و قلدران قدرت
«این آیات عمدتا دال بر وجوب اطاعت از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله است.
عمل پیامبر صلی الله علیه و اله نیز بوده است،8نشان میدهد که تشکیل دولت اگر هم از لوازم
پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله در این حرکت تعلیمی و نمادین از مردم میخواهد:«هرکسی
نکتهی درخور تأمل در اینجا،که امام علیه السلام هم در ادامه به آن پرداختهاند،این است که این چارچوب عملی،اگرچه وظیفهی دولت اسلامی است،لیکن دولت
میباشد و این همان چیزی است که انبیا به خصوص پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله به ایجاد آن"