چکیده:
بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس و رفتارهای کلاسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران
محمدی فرزانه,اخوان تفتی مهناز
این بررسی در زمینه رفتارهای کلاسی دانش آموزان دختر و پسری است که در نظام ارزشیابی توصیفی و نظام ارزشیابی سنتی شرکت داشتند. در این پژوهش، برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد و عده دانش آموزان انتخاب شده در مجموع 103 نفر در دو گروه ارزشیابی توصیفی (49 نفر) و ارزشیابی سنتی (54 نفر) بود. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه عزت نفس«آلیس پوپ» و مشاهده همزمان با توجه به محورهای 1. چگونگی مشارکت و فعالیت در کلاس. 2. نظم و انضباط حاکم در کلاس. 3. چگونگی تعامل دانش آموزان با یکدیگر در کلاس درس. 4. چگونگی تعامل دانش آموزان با معلم در کلاس.
داده های پژوهش، در بخش کمی با بهره گیری از دو روش توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. در روش توصیفی، به منظور توصیف داده ها از جدول توزیع فراوانی و شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی استفاده شد و در روش استنباطی به منظور تعمیم نتایج به جامعه مورد نظر، روش تحلیل واریانس دو راهه مورد استفاده قرار گرفت.
این پژوهش شامل پنج فرضیه بود. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که فرضیه اول مبنی بر وجود تفاوت معنادار میان عزت نفس دانش آموزان ارزشیابی شده با روش توصیفی و دانش آموزان ارزشیابی شده با روش سنتی تایید شد، اما در این تجزیه و تحلیل تفاوتی میان دختران و پسران مشاهده نشد. نتایج همچنین نشان داد که میان خرده مقیاس عزت نفس اجتماعی و خرده مقیاس عزت نفس جسمانی دانش آموزان ارزشیابی شده با روش توصیفی و دانش آموزان ارزشیابی شده با روش سنتی تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس این نتایج میزان خرده مقیاس عزت نفس تحصیلی و خرده مقیاس عزت نفس جسمانی دانش آموزان دختری که با روش توصیفی و روش سنتی ارزشیابی شده اند، بیشتر از دانش آموزان پسر ارزشیابی شده با روش توصیفی و روش سنتی است. در زمینه خرده مقیاس عزت نفس خانوادگی دانش آموزان دختر و پسر، که با روش توصیفی و روش سنتی ارزش یابی شده اند، تفاوتی دیده نشد. در بخش کیفی، نتایج مشاهدات نشان داد که مشارکت و فعالیت در کلاس و تعامل دانش آموزان با یکدیگر و با معلم، در گروه ارزش یابی توصیفی بیشتر از گروه ارزشیابی سنتی بود، اما نظم و انضباط آنها نسبت به گروه ارزشیابی سنتی کمتر بود. همچنین در گروه ارزشیابی توصیفی، مشارکت و فعالیت در کلاس و نظم و انضباط و تعامل با یکدیگر و با معلم در میان دختران، بیشتر از پسران بود.