چکیده:
با ظهور اینترنت و توسعه تجارت الکترونیکی نحوه تجارت و دادوستد شکل تازهای به خود گرفت.در این میان تجارتهای بین بنگاهی،یکی از انواع مختلف تجارت الکترونیکی،نسبت به سایر اشکال آن از اهمیت بیشتر برخوردار بوده است.با توجه به حجم معاملات بین بنگاهی پیشبینی شده تا سال 2005 میلادی که بالغ بر 10 تریلیون دلار خواهد بود،شناخت و بررسی تجارت الکترونیکی بین بنگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است.اولین و مهمترین موضوع مرتبط با تحقیقات در زمینه تجارت بین بنگاهی،طبقهبندی صحیح انواع مدلهای آن میباشد.در این مقاله سعی بر آن شده است تا علاوه بر معرفی این نوع تجارت،به جمعآوری طبقهبندیهای مختلف ارایه شده در این زمینه پرداخته شود.این طبقهبندیها بدین منظور تهیه شدهاند که با شناخت انواع مدلهای تجارت بین بنگاهی،راه برای حرکت به سمت اتخاذ استراتژیهای موفق در تجارت الکترونیکی بین بنگاهی برای شرکتهای و سازمانها و صاحبان صنایع فراهم شود.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(6)محرکها و انگیزههای خریداران و فروشندگان در تجارتهای بین بنگاهی8-بررسی انواع مدلهای تجاری در تجارت الکترونیکی بنگاهی: مدلهای الکترونیکی بین بنگاهی،به عنوان یک شکل سازمانی جدید که در محیط الکترونیکی طراحی شدهاند،مطرح میباشند و در واقع به عنوان یک واسطه باعث تماس و ایجاد ارتباط میان سازمانها و صنایع مختلف باهم شدهاند که این ارتباط میتواند بین هر شرکت و سازمانی با هر شرکت و سازمان دیگر رخ دهد1(توربان،2000)هزینه پایین انجام تجارت از طریق اینترنت باعث افزایش گسترده تبادلات بین بنگاهی شده است بطوریکه بسیاری از شرکتها صرف نظر از اندازه و بزرگی آنها و نوع کسب و کارشان از طریق مدلهای تجاری بین بنگاهی به کسب و کار و دادوستد میپردازند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول(2)خلاصه تقسیمبندی مدلهای تجاری براساس تعداد مشتریان در بازار تحقیقات اخیر انجام شده توسط"فورستر"به معرفی سرویسهای مهم و اصلی موجود در سایتهای تجاری بین بنگاهی و یا سرویسهایی که در آینده صاحبان صنایع به سمت آنها گرایش خواهند داشت،پرداخته است که مهمترین آنها عبارتند از: -خدمات مربوط به پرداخت پول:در حدود 98 درصد از مدلهای تجاری بین بنگاهی این خدمت ارایه میشود.
2-9)موانع اصلی موجود بر سر راه مدلهای تجاری بین بنگاهی: از عوامل مهمی که بعنوان موانع بازارهای تجاری بین بنگاهی هستند و آینده اینگونه مدلهای کسب و کار را در ابهام قرار میدهند میتوان به کمبود سرمایه و عدم هماهنگی و یکپارچه سازی در اتصال میان خریداران و بازارهای تجاری بین بنگاهی است که در ادامه به توضیح این موارد پرداخته شده است(دانگ مینگ،وانگ،2002)1-2-9)کمبود سرمایه: با توجه به رشد سریع مدلهای تجاری بین بنگاهی راهاندازی و توسعه آنها مستلزم صرف هزینههای بالاست."