چکیده:
تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی هدفمند، یکی از حیطههای اصلی در آموزش، پرورش و توانبخشی کودکان و دانشآموزان استثنایی (اعم از کم توان ذهنی، با مشکلات جسمی، حسی و حرکتی، دارای اختلالهای رفتاری و یادگیری و چند معلولیتی) بشمار میرود. در دهههای اخیر ، با توجه به تأثیرهای تأیید شده فعالیتهای منظــمبـدنی در : 1. سلامــت جسمانی، 2. پیشگیری از معلولیتهای ثانویه ، 3. تــحول بهنجار شخصیت، 4. شکوفایی ظرفیتهای روانی و 5. فرآیند اجتماعی شدن این گروهها مقوله تربیتبدنی و ورزشی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه مورد توجه فراوان مجامع جهانی مرتبط با معلولان و نیز متخصصان و دستاندرکاران حوزههای مرتبط با آنان قرارگرفته است. آنچه که میتواند نتایج مذکور را به بار آورد آناست که در وهله نخست با توجه به تنوع معلولیتها و محدودیتهای جسمی، ذهنی و رفتاری، نیازهای ویژه کودکان و نوجوانان استثنایی در هر یک از گروهها، مشخص و تدوین شده و سپس با بهرهگیری از نتایج به دست آمده به سازماندهی فعالیتها در حیطههای مورد نظر اقدام شود. بررسیها و تجربههای موجود نشاندهنده آن است که برنامهریزی اصولی در زمینه درس تربیتبدنی، دستاوردهای ارزشمندی را برای کودکان و دانشآموزان استثنایی در بر داشته است. مهمترین این نتایج عبارتاند: از تعمیق یادگیری، افزایش تجربههای حرکتی، ارتقای سطح سلامت عمومی، تقویت خودباوری واحساس ارزشمندی، اصلاح نگرشهای اجتماعی نسبت به معلولان، تقویت سازگاری اجتماعی آنان و پر شدن خلاءهای ناشی از معلولیت.فعالیتهای تربیتبدنی و ورزشی ضمن دارا بودن ماهیتی مستقل، با حیطههای مربوط به آموزش، پرورش و توانبخشی در هم تنیدگی داشته و ضمن توسعه «مهارتهای زندگی» کودکان و دانشآموزان استثنایی، شرایط بهتری را برای حیات فردی و اجتماعی آنان فراهم میکند.
خلاصه ماشینی:
"سپس تشکیل دهنده اش به اجزاء مهارت تقسیم می شود.
همه این موارد در قالب لمس کل مهارت توسط ورزشکار نابینا صورت می گیرد.
معلم مهارت را جزء جزء کرده و سپس اجزاء را به ورزشکار آموزش میدهد.
ورزشکار اجزاء را فرا گرفته و سپس به صورت کل(ترکیب) به اجرا در میآورد.
یکی از امتیازهای این روش پیش بینی فعالیتهای بعدی (اجزاء بعدی مهارت) توسط ورزشکار است.
2. روش بادی سیستم بادی سیستم3 به مفهوم استفاده از یک دستیار یا عصا است که به عنوان چشم ورزشکار عمل میکند.
یعنی در جلسه آموزش و تمرین معلم و یا یک ورزشکار نخبه به عنوان چشم ورزشکار به حساب میآیند.
مدلها از مدلها4 برای انتقال مهارتهای ورزشی به ورزشکاران استفاده می شود.
3. در تشریح محیط تمرین همه آنچه که در محیط است را بیان کنید (ذکر ابعاد و اندازهها ضروری است).
فیت، تربیت بدنی و بازپروری " برای رشد، سازگاری و بهبود معلولان" ، (مترجم:منشی طوسی."