چکیده:
در این مقاله روشهایی که به والدین کمک میکنند تعاملات محاورهای خود را با کودک دارای آسیب شنواییشان ساده کنند،مورد بحث قرار میگیرد.فرض بر این است که تعاملات محاورهای رضایت بخش بین کودک و والدین موجب پرورش رشد گفتار و زبان کودک میشود و رشد اجتماعی، هیجانی و هوشی او را بهبود میبخشد.در این میان درمانگر میتواند نقش چشمگیری در کمک به والدین ایفا کند تا بیاموزند چگونه از رشد زبان و گفتگو پشتیبانی کنند.اگرچه بین روشهایی که والدین گفتار یا زبان را پرورش میدهند تفاوت واقعا آشکاری وجود ندارد در این مقاله،نخست زبان و سپس گفتگو مورد توجه قرار میگیرد. هنگام آموزش والدین مهم است به یاد داشته باشید آنها کودک خود را بهتر از هر فرد دیگر از جمله تمام درمانگران،میشناسند.نقش درمانگر، فراهم کردن اطلاعات و کمک به والدین است تا برای رشد زبان و مهارتهای محاورهای از استعداد، دانش و تجربههای خود استفاده کنند.الگوهای ارتباطی در زمینهی نظام خانواده پدیدار میشوند و مؤثرترین راهبردها برای ترغیب رشد ارتباط،آنهایی هستند که با محیط خانواده هم زیستاند.
خلاصه ماشینی:
"درمانگرانی که اغلب با کودکان دارای آسیب شنوایی تعامل میکنند،ممکن است برای تحریک رشد گفتار و زبان کودک در محیط درمان یا زندگی روزمره از این تکنیکها استفاده کنند.
برای مثال،وقتی کودک به آرامی با جانوری عروسکی بازی میکند،بزرگسال ممکن است از گفتگوی موازی استفاده کند و بگوید:"خرس عروسکیت رو بغل کردی؟حالا داری به خرست غذا میدی؟"این شیوه،الگو و نیز تفسیری از ساختارهای زبان فراهم میکند و موجب گفتگوی دو جانبه میشود.
برای مثال،کودک ممکن است به لیوان روی میز اشاره کند و بگوید"آب؟" "بزرگسال ممکن است پاسخ دهد"آب میخوای؟" و بنابراین به کودک الگویی بدهد از این که چگونه آنچه میخواهد را درخواست کند.
آنها ممکن است الگو برداری کنند که چگونه داستان بگویند،از کودک بخواهند برای آنها داستان بگوید و او را تشویق کنند تا زنجیرهی مشخصی را از آغاز تا میانه و پایان دنبال کند و سرانجام آنکه،بزرگسالان باید بیاموزند تا به شکل سازماندهی شده صحبت کنند و گفتگوها را بیش از اندازه کنترل نکنند.
هنگام استفاده از راهبرد جبرانی تکرار، والدین به سادگی پیام نخستین را تکرار میکنند، همچون این تبادل نظر: والد:"کتابها را کجا گذاشتی؟" کودک:"هوم؟" والد:"کتاب هار را کجا گذاشتی؟" تکرار پیام ممکن است به کودک کمک کند آن را تشخیص دهد.
هنگام بحث با والدین دربارهی راهبردهای جبرانی درک یادآوری این نکته مهم است که قطع ارتباط خطای والدی یا کودک نیست(برای مثال" من دوست داشتم بهتر میتونستم حدس بزنم منظور کودکم چیه؟"یا"من دوست داشتم کودکم زبان بهتری داشت."