چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی مقایسه ای تاثیر شیوه های جرات ورزی (رد قاطعانه، بیان قاطعانه و درخواست قاطعانه) بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر دوره راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 85-1384 بوده است. بدین منظور، 240 دانش آموز (120 دانش آموز پسر و 120 دانش آموز دختر) پایه سوم به شیوه تصادفی طبقه ای از بین دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شهرضا به عنوان آزمودنی های پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه های آزمایشی و گروه کنترل اختصاص یافتند. پیش از مداخله آموزشی، گروه های آزمایشی و گواه با مقیاس رفتار سازشی واینلند مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه های آزمایشی در ده جلسه آموزش جرات ورزی به شیوه گروهی شرکت نمودند. آزمودنی های گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. در پایان مداخله آموزشی، گروه های آزمایشی و گروه کنترل بار دیگر با همان آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که متغیر جنس (F=12.64, P<0.05) و شیوه های جرات ورزی (F=77.96, P<0.05) و تعامل جنس آزمودنی ها با شیوه های جرات ورزی (F=3.17, P<0.05) به لحاظ آماری معنی داری هستند.
خلاصه ماشینی:
"میان تأثیر روشهای جرأتورزی رد قاطعانه،بیان قاطعانه و درخواست قاطعانه درگروههای آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزانتفاوت معنیداری وجود دارد.
میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنیها در مقیاس واینلند (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 2 بیانگر آن است که میان تأثیر روشهای جرأتورزی رد قاطعانه،بیان قاطعانه ودرخواست قاطعانه در مقایسه با گروه کنترل در افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزانتفاوت معنیداری وجود دارد.
مقایسههای چندگانه بین گروههای آزمایش و گروه کنترل در متغیر عضویت گروهی (به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)معنیداری در سطح 0/05 بر اساس دادههای جدول 2 بررسی تأثیر متغیر جنس در نمرات پسآزمون(سازگاریاجتماعی وایلند)بعد از اصلاح نمرههای پسآزمون به واسطۀ برداشتن اثر متغیر کمکیپیشآزمون از روی نمرات پسآزمون نتایج حاکی از آن بود که متغیر مستقل جنس با مقدار12/64- f و درجه آزادی1- fd اطمینان(0/05< p )بر سازگاری اجتماعی نوجوانانمقطع راهنمای مؤثر است.
بر اساس نتایج جدول 4 میتوان نتیجه گرفت که تفاوتهای مشاهدهشده صرفادر سطح مقایسههای زیر معنی دارند: -میان میانگین اصلاحشده گروه آزمایش بیان قاطعانه پسران(436/23- ?X )ومیانگین اصلاحشده گروه کنترل پسران(423/80- ?X )تفاوت معنیداری به دست آمد(0/01< p ).
مقایسههای چندگانه تعامل متغیرهای جنسی و عضویت گروهی (به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)معنیداری در سطح 0/05 حث و نتیجهگیری در زمینۀ فرضیه اول میتوان گفت که شیوههای جرأتورزی رد قاطعانه،بیان قاطعانه ودرخواست قاطعانه منجر به افزایش سازگاری اجتماعی گروههای آزمایش میشوند و دربهبود رفتار سازگارانه مؤثرند در حالی که عملکرد گروه کنترل تغییری نمییابد.
با توجه به نتایج این پژوهش و پژوهشهای پیشین،میتوان نتیجه گرفت که آموزشجرأتورزی در افزایش جرأتورزی دانشآموزان مفید است و برنامههای آموزش جرأتمندی در پسران و دختران سودمند و مؤثر هستند."