چکیده:
یژگیهای روانسنجی مناسبی دارد که میتوان از جداول هنجاری آن استفاده کرد.
Objective: The purpose of this research was adaptation and standardization of Child Symptom Inventory-4 (CSI-4).
Method: 1134 students aging 6 to 12 years old were selected from primary and secondary schools، and assigned in two groups: Normal، (N = 715 from mainstream schools of Tehran) and children with emotional and behavioral disorders (N = 419)، from four hospitals in Tehran. The parents and teachers questionnaires of the inventory were filled by mothers and fathers. After studying the psychometric characteristics of the questionnaire (reliability by the internal correlation، internal consistency of coefficient) and validity (Content validity، criterion validity and differentiated validity، the results showed that internal consistency (for severe scores) for disorders of CSI-4 suggested correlation between items and the same underlying structure for scale items.
Results: The comments and the positive judgments of professionals related to the content of CSI-4 with the tested area has validated content validity of the questionnaire as a tool for identification and screening the behavioral and emotional disorders in children. Comparing the scores of categories of questionnaire with the psychiatric-based diagnosis، criterion validity was assessed and high sensitivity and specificity of the most of the disorders of the questionnaire، particularly parents' questionnaire، suggests criterion validity of this instrument. The significant difference of the scores for normal and clinical groups، for all disorders، shows the differentiated validity. Finally، symptom severity scores for each category were translated to the standards scores and tables’ standards for parent’s and teacher’s questionnaires for both boys & girls were provided.
Conclusion: This study supports that CSI-4 could be used to identify and screen children with emotional and behavioral disorders.
خلاصه ماشینی:
در بررسی محتوایی،وجود اظهار نظرها و داوریهای مثبت متخصصان مورد همگونی و همناسب محتوای CSI-4 با حیطه مورد سنجش،روایی محتوایی سیاهه را به مثابه ابزار شناسایی و غربال اختلال رفتاری و هیجانی در کودکان مورد تأیید قرار داد و روایی وابسته به ملاک سیاهه مذکور،با مقایسه نمرات مقولههای سیاهه با تشخیصهای مبتنی بر روان پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته و حساسیت و ویژگی بالای اکثر اختلالات موجود در سیاهه به ویژه سیاهه اختلالات،حاکی از روایی تفکیکی مناسب است بعد از بررسی لازم در زمینه ویژگیهای روان سنجی و نتایج مطلوب،نمرات شدید نشانگان در هر مقوله به نمرات استاندارد( T) مک کال)تبدیل و جداول هنجاری برای سیاهههای والد و معلم برای دخترها و پسرها به تفکیک عرضه شد.
از جمله این مقیاسها میتوان به سیاهه علائم مرضی کودکان6 (CSI-4) اشاره کرد که در سال 4891 اسپرافکین و گادو7براساس طبقهبندی راهنمای آماری و تشخیص انجمن روان پزشکی امریکا (DSM-III) به منظور غربال اختلالهای رفتاری و هیجانی کودکان 5 تا12 سال طراحی کردند و در سال 4991 همزمان با چاب چهارم DSM-IV مورد تجدید نظر قرار گرفت و جهت غربال 81 اختلال رفتاری و هیجانی تنظیم شد.
جامعه آماری پژوهش حاضر را همهء دانش آموزان 21-6 ساله مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 18-0831 شهر تهران در مناطق 91 گانه،و نیز همهء کودکان 21-6 سالهای تشکیل میدادند که جهت بررسیهای روان پزشکی به بیمارستانهای امام حسین، روزبه،نواب صفوی و درمانگاه شهید اسماعیلی این شهر ارجاع داده شده بودند در انتخاب نمونه مناسب برای پژوهش،نمونهگیری به شیوهء چند مرحلهای و نمونهگیری انباشتهای صورت گرفته است.