چکیده:
تحقیق حاضر درصدد بررسی رابطهی بین"پایگاه اقتصادی-اجتماعی خانواده"با"گرایشهای ارزشی نوجوانان" میباشد.روش تحقیق از نوع توصیفی-زمینهیابی است و ابزار جمعآوری اطلاعات،پرسشنامه میباشد.برای سنجش گرایشهای ارزشی از دو طیف مطالعه ارزشهای آلبورت و سنجه دوازده ارزشی اینگلهارت استفاده شده است.برای سنجش پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده،مقایسی مرکب از تحصیلات پدر و مادر،منزلت شغلی والدین و درآمد ماهیانه تهیه و مورد استفاده قرار گرفت.نتایج به دست آمده،حاکی از موارد ذیل است:
1)بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و ارزشهای زیباشناختی رابطه وجود دارد.2)بین پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده و ارزشهای اقتصادی رابطه وجود دارد.3)بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و ارزشهای مذهبی رابطه معکوس(منفی)وجود دارد.4)در مورد ارزشهای علمی،بین نوجوانان برخاسته از پایگاه اجتماعی- اقتصادی متوسط و پایین تفاوت معنیدار وجود ندارد.اما در مقایسهی پایگاه اجتماعی-اقتصادی بالا با متوسط،و پایگاه اقتصادی-اجتماعی پایین با تفاوت معنیدار وجود دارد.5)در مورد ارزشهای اجتماعی،بین نوجوانان برخاسته از پایگاه اجتماعی-اقتصادی بالا و متوسط تفاوت معنیدار وجود ندارد اما در مقایسهی پایگاه اجتماعی- اقتصادی متوسط با پایین پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین با بالا تفاوت معنیدار وجود دارد.6)اولویتهای ارزشی همهء نوجوانان بیشتر مادی است و تفاوت معناداری از این جهت وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"1)بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و ارزشهای زیباشناختی رابطه وجود دارد.
2-بررسی رابطه بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و ارزشهای زیباشناختی نوجوانان
3-بررسی رابطه بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و ارزشهای علمی نوجوانان
2-بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و ارزشهای اجتماعی نوجوانان رابطه وجود دارد.
بین پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده و ارزش زیباشناختی نوجوانان رابطه وجود دارد.
فرضیه 3:بین پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده و ارزشهای نظری(علمی)نوجوانان رابطه
جدول شماره 5:تجزیه و تحلیل واریانس نمره ارزش نظری نوجوانان در طبقات مختلف اجتماعی-اقتصادی
جدول شماره 6:تفاوت میانگین نمره ارزشی نظری نوجوانان در پایگاه اجتماعی-اقتصادی
مفهوم آن این است که نوجوانان برخاسته از پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین بیشتر از
فرضیه 5:بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و ارزشهای مذهبی نوجوانان رابطه وجود
جدول شماره 9:تجزیه و تحلیل واریانس نمره ارزش مذهبی نوجوانان در طبقات مختلف اجتماعی-اقتصادی
اما در مقایسهی دو به دوی میانگینها کدام یک تفاوت معنیدار دارند؟ جدول شماره 01:آزمون بررسی تفاوت میانگین نمره ارزش مذهبی نوجوانان در پایگاههای اجتماعی-اقتصادی
مذهبی برای آنها بیشتر است و هرچه پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده بالا باشد میزان توجه
فرضیه 6:بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده و اولویتهای ارزشی نوجوانان رابطه وجود
در شکلگیری ارزشها در این دوره،مؤلفههای مختلفی نقش ایفا میکنند که مهمترین آنها پایگاه اجتماعی و اقتصادی است.
1-بین پایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده و ارزشهای زیباشناختی نوجوانان رابطه وجود
1-بین پایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده و ارزشهای زیباشناختی نوجوانان رابطه وجود
2-بین پایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده و ارزشهای اقتصادی نوجوانان رابطه وجود دارد.
3-بین ارزشهای مذهبی نوجوانان و پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده رابطه وجود دارد.
3-بین ارزشهای مذهبی نوجوانان و پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده رابطه وجود دارد."