چکیده:
تخصصی و تأیید یا رد تقاضای متقاضیان)ارتباط معناداری وجود ندارد. در این پژوهش یکی از شاخصهای معتبر برای رشد آموزش عالی،شاخص نسبت دانشجو به استاد است. در کشور ما این شاخص در آموزش غیر حضوری وضعیتی نامطلوب دارد.در آموزش حضوری تفاوت چندانی با دیگر کشورها نداریم،اما در آموزش غیر حضوری،فاصلهء دانشگاه پیام نور با دیگر دانشگاههای باز و همچنین نسبت به حد مجاز هیئت علمی در نظام آموزش از راه دور،بسیار زیاد است.در راستای بررسی علمی این موضوع،چهار فرضیه مطرح است:در فرضیهء نخست به این نتیجه رسیدهایم که شناخت،تأثیر مهمی بر گرایش دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی به دانشگاه پیام نور دارد.همچنین در این فرضیه دیده میشود شناخت و رغبت به صورت تعاملی در کنار تأثیر مستقل شناخت،بر میزان گرایش دانشآموختگان به دانشگاه پیام نور دارای اهمیت است.در فرضیهء دوم و سوم دیده میشود که موافقت با نظام آموزش از راه دور و همچنین رضایتمندی شغلی،تأثیر معنیداری بر گرایش دانشآموختگان دارد.از نتایج فرضیههای یک،دو و سه 2L برمیآید دانشگاه پیام نور لازم است در جهت معرفی ساختار آموزش از راه دور تلاشی مضاعف بکند و گرایش نداشتن به این موضوع یعنی نشناختن دانشگاه پیام نور. همچنین دانشگاه پیام نور باید در زمینهء ارتقای رضایتمندی شغلی بیشتر تلاش بکند،به ویژه در مؤلفههایی که در سطح رضایتمندی پایین بوده است،مثل حقوق و ترفیعات. فرضیهء چهارم،به موانع اداری و آییننامهای جذب متقاضیان پرداخته است.از بررسی دادههای مربوط به این فرضیه،دو تحلیل میتوان ارائه داد:موانع جذب،به دو گروه بروندانشگاهی و درون دانشگاهی تقسیم میشود.در زمینهء تأثیر موانع برون دانشگاهی که عمدتا تابع قوانین دانشگاهی است به ارتباط معناداری نرسیدیم.به عبارت دیگر،بین قوانین دانشگاهی (مثل بومی بودن و یا نبودن و وجود یا عدم وجود رشتهء
خلاصه ماشینی:
"تاریخ وصول:4831/9/5 تاریخ تأیید:5831/6/5 بررسی علل نپیوستن دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی به عضویت در هیئت علمی دانشگاه پیام نور* حسین زارع** چکیده: در این پژوهش یکی از شاخصهای معتبر برای رشد آموزش عالی،شاخص نسبت دانشجو به استاد است.
بخشنامهها و آییننامهها در عدم گرایش به عضویت در هیئت علمی این دانشگاه چه تأثیری دارد؟ موضوع مهم دیگر که به آن توجه میشود روش آموزش از راه دور است.
پرسشنامهء اصلی یکبار به سعی قلیزاده(2731)در دانشگاه تربیت معلم تهران در تحقیقی تحت عنوان«بررسی تطبیقی نگرش شغلی مدرسان مراکز آموزش عالی تبریز»به کار برده شد و سپس از این پرسشنامه ترانهء خوشخبر(3731) در تحقیقی تحت عنوان بررسی نگرش شغلی کارمندان دانشگاه پیام نور تبریز استفاده کرد که در ضمن و بعد از انچام پژوهش با هم اصلاحاتی در سؤالات پرسشنامه صورت گرفته است.
ضرایب پایی عوامل تشکیلدهندهء پرسشنامهء رضایت شغلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شیوهء اجرای آزمون این پژوهش به این صورت اجراء شد:برای اجرای پرسشنامههای«شناخت و رغبت به دانشگاه پیام نور»و«آشنایی با نظام آموزش از راه دور»بعد از اینکه نمونهء مورد نظر انتخاب شد،محقق به توضیح اجمالی از هدف پژوهش پرداخته، آنگاه بخش اول آزمون که پرسشنامهء نخست بوده است به افراد سپرده و از آنها خواسته شد که با صبر و حوصله به سؤالات پرسشنامه پاسخ دهند.
آزمون t برای گروههای مستقل از جدول فوق برمیآید که t محاسبه شده(3/475) با df-148 در سطح 0/100-؟معنادار است و لذا نتیجه گرفته میشود که دو گروه مورد مطالعه(موافقان -مخالفان)از نظر میزان گرایش به جذب شدن در دانشگاه پیام نور،با یکدیگر تفاوت معنادار دارند و از آنجا که میانگین گروه موافق بیشتر از گروه مخالف است."