خلاصه ماشینی:
"4از اینجا دو گمان پیش میآید:یا کتیبههای این بنا سخت هنرمندانه نوشته شده؛یا این مدرسه در شیراز یا دستکم در میان هنرمندان و تاریخنگاران بسیار مهم بوده است.
هر چند از نقش او در ساخت یا بازسازی چند بنای دیگر در شیراز یاد کردهاند،5گویا مدرسه دار الصفا اهمیتی بیشتر داشته است؛زیرا ابراهیم سلطان را در آنجا دفن کردند.
9 شاید به همین علت مدرسه دار الایتام را مدرسه بیگم میخواندند؛چنانکه در احسن التواریخ ذیل حوادث سال 809 ق آمده است: هم در این سال[809 ق]مولانا جلال الدین محمد دوانی، ولد مولانا سعد الدین اسعد،بعد از صدارت در مدرسه بیگم که حالا دارالایتام میگویند به لوازم درس قیام مینمود.
در موزه شاه چراغ شیراز،پاره پنجاهم از مصحفی شصتپاره نگهداری میشود41که در وقفنامهاش نوشتهاند که این مصحف را ابراهیم سلطان تیموری51در سال 928 ق بر خانقاه دار الصفای سلطانی شیراز وقف کرد.
همچنین است حکایتهایی چون انتقال کتیبه عبد الله صیرفی از بنایی در تبریز به شیراز در قاضی احمد قمی،همان، ص 42؛درخواست ستاندن یوسف اندکانی که در گویندگی و مطربی استاد بود در ازای صد هزار درهم از بایسنقر در دولتشاه سمرقندی، همان،ص 462.
گفتنی است فیروز منصوری در پی جعلی خواندن گفتههای قاضی احمد قمی در گلستان هنر،درباره این دو مدرسه بر اساس مطلب یاد شده در حبیب السیر مدرسه بیگم را «مدرسه مجدده»ملک خاتون دختر محمود شاه دانسته است؛در حالی که شواهد برای اینکه آن را مدرسه دار الایتام بدانیم بیشتر است."