چکیده:
دارای جهانبینی خاصی است که با استفاده از مبانی و اصول خود به تفسیر جهان،جامعه و انسان پرداخته و عملکردها و جهتگیریهایش را براساس این اصول قرار میدهد.گیدنز جهانیشدن را استمرار مدرنیسم میداند و معتقد است که مبانی و اصول مدرنیته در عصر جهانیشدن نیز جاری است. تعریف مدرنیزم از انسان چگونه است؟از دید جامعهشناسان نگاه و تعریف مدرنیزم از انسان،مبنای آن را تشکیل میدهد شناخت جهانشناسی و انسانشناسی مدرنیته ما را در درک درست انسانشناسی جهانیشدن یاری خواهد کرد.جهانیشدن فرآیندی چندبعدی است که نگاهی نظاممدن بدان باعث میشود تا سهم ابعاد مختلف آن به خوبی پرداخته شود.سیاست جهانی،اقتصاد جهانی،و فرهنگ جهانی ابعادی از فرآیند جهانیشدن است.جهانیشدن بهطور قطع پدیدهای تأثیرگذار است و نمیتوان از آثار آن بر ابعاد مختلف جامعه غافل شد.نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد،شیوههای زندگی و برنامهریزی زندگی است که جهانبینی جهانیشدن برای انسان ارائه میکند.منظور از شیوه زندگی عبارت است از عملکردهای انسان در مسیر زندگی و حیات فردی و اجتماعی خود.چارچوب شیوه زندگی که در عصر جهانیشدن برای انسانها معرفی شده است از چهار محور مهم تشکیل شده است که عبارتند از:سودمحوری،مصرفگرایی،لذتطلبی و بیتفاوتی. هدف ما در این پژوهش شناخت نوع نگرش و نگاه جهانیشدن نسبت به جهان واقعیتها،جامعه، انسان و همچنین درک وسعت و ابعاد این پدیده به عنوان موضوع مهم دوران معاصر میباشد.همان طور که بررسی شخصیت انسان برپایههای نظری و فلسفی خاصی استوار بود نظریه جامعه دینی و حضور گسترده دین در عرصه اجتماع و سیاست و اقتصاد نیز برپایههای نظر ی ویژهای قرار دارد. روش تحقیق این پژوهش براساس تحلیل محتوای مقایسهای میباشد.بدین صورت که ما در کنار تفسیر و تبیین مبانی،ابعاد و تأثیرهای جهانیشدن به نقد اصول نظری و تحلیل برخی از نتایج و آثار منفی جهانیشدن میپردازیم.جامه اطلاعاتی ما عبارت است از اکثریت کتابها،مقالات،سخنرانیها و... که در زمینه جهانیشدن نگاشه شده و محقق تلاش نموده تا بدانها دسترسی پیدا کند.ورود به عرصه تعریف مفاهیم فرهنگی نیازمند دو قدم اساسی است:1-تحمل 2-احتیاط. تحمل،بدان خاطر که با شتابزدگی و عجله به موضوع مورد علاقه نپردازیم و احتیاط ازآن جهت که با انصاف خردمندانه به موضوع توجه کنیم.اما نکته مهمی که در اینجا به آن اشاره داریم این است که بعد از انتخاب موضوع،که مسلما براساس علایق و نگرشهای محقق است،عجولانه به پژوهش درباره آن نپردازیم.عدم توجه به این مسائل،باعث میشود تا تحقیق ما در موقعیتی غیرعلمی قرار گیرد.جهانیشدن از موضوعات مهمی است که در رشتههای علوم سیاسی،اقتصاد،جامعهشناسی، مدیریت و...مورد توجه و پژوهش علمی قرار میگیرد.جهانیشدن دارای جهانبینی خاصی است که با استفاده از مبانی و اصول خود،به تفسیر جهان،جامعه و انسان میپردازد و عملکردها و جهتگیریهایش را براساس این اصول قرار میدهد.جهانیشدن،بهطور قطع پدیدهای است کارکردی و نمیتوان از آثار آن بر ابعاد مختلف جامعه غافل شد.هر پدیده اجتماعی دارای سه بخش مهم است که عبارتند از علل ایجادکننده و مبانی نظری که حیات و حضور آن پدیده را توجیه میکند.دوم ابعاد مختلف و سوم اثر و نتیجه پدیده.از جمله علتهای ایجادکننده جهانیشدن،میتوان به گسترش وسایل ارتباط جمعی،نزدیکی فرهنگها و تمدنها به یکدیگر،توسعه مدرنیزم و...اشاره کرد.جهانی شدن
خلاصه ماشینی:
"1 شناخت شرایط حاکم بر زمان باعث میشود تا با هوشیاری و بصیرت موضع درستی نسبت به واقعیتهای موجود داشته و در برابر آنها عاقلانه تصمیمگیری کنیم موضوع جهانی شدن،به عنوان یک پدیده و فرآیند[و دارای جهانبینی و جهتگیری خاص]در چند دهه اخیر به صورت دقیقتر مورد توجه دولت مردان،دانشمندان و فرهختگان سراسر جهان بوده است.
دراین صورت نهادهای بین المللی و قوانینی که رفتارها را نظاممند میسازند افزایش مییابند 2-نظریههای کلاسیک جامعهشناسی در زمینه جهانیشدن نزدیک شدن فرهنگها و تمدنها به یکدیگر در اثر گسترش وسایل ارتباط جمعی،شدت و سرعت تغییرات اجتماعی از جمله موضوعاتی است که جامعهشناسان کلاسیک به آن توجه کرده و به نظریهپردازی در این زمینه پرداختهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع نمودار(7):مولف گیدنز به نقش وسایل ارتباطی در گسترش پدیده جهانیشدن توجه داشته و معتقد است که:اگر امروزه همه ما در یک جهان زندگی میکنیم این امر تا حد زیادی نتیجه برد جهانی رسانههای ارتباطی است.
رابرتسون معتقد است که جهانی شدن بین چهار عامل ارتباط متقابل ایجاد میکند: 1-خویشتن فرد،2-جوامع ملی،3-نظام بین الملل و 4-بشریت (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع نمودار(01):مولف رابطه متقابل این چهار عامل بر روی هم یک میدان جهانی را تشکیل میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع نمودار(11):مولف پس به عقیده رابرتسون جهانیشدن همانند نظام اجتماعی دارای ابعاد متعدد و کارکردهای متنوعی است تا برای تأمین و برآوردن نیازها و کارکردها داراری نهادهای خاص میباشد."