چکیده:
هدف از این پژوهش،بررسی تطبیقی نظرات روحانیان،مدیران شرکتهای دولتی و مدیران شرکتهای خصوصی در رابطه با خلاقیات و بازاریابی در نظام اقتصادی اسلام است.در این پژوهش،نظرات 821 نفر از روحانیان،891 نفر از مدیران شرکتهای دولتی و 851 نفر از مدیران شرکتهای خصوصی به منظور پاسخگویی به مقیاس اخلاقیات و بازاریابی بررسی شده است.نتایج نشان داد که رهبران دینی،مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی همگی بر این عقیدهاند که اخلاقیات بر بازاریابی تأثیر میگذارد اما روحانیان نسبت به دو گروه دیگر،بر تأثیر اخلاقیات بر بازاریابی تأکید بیشتری داشتند.
خلاصه ماشینی:
"مدیران شرکتهای خصوصی در رابطه با خلاقیات و بازاریابی در نظام اقتصادی اسلام
خصوصی همگی بر این عقیدهاند که اخلاقیات بر بازاریابی تأثیر میگذارد اما روحانیان
اخلاقیات و ارزشهای حاکم بر آن به شدت تحتتأثیر آن قرار دارند بازاریابی است.
مدیران بازاریابی محسوب میشود،ممکن است به نتایج زیانباری برای تجارت
اسلام بسیاری از فعالیتهای اقتصادی برای تحکیم ارزشهای اخلاقی در انسان مطرح
نیست بلکه اصول اخلاقی در همهجا حاکم است و اگر بنا باشد که یکی از این دو
دیدگاه علمای دین،مدیران بخشهای دولتی و خصوصی نسبت به تأثیر اخلاقیات بر بازاریابی در نظام اقتصادی اسلام است تا از این طریق،بازاریابان مسلمان جامعه
زمینه اخلاقیات و حاکمیت آن بر بازاریابی در اسلام،از پرسشنامهای که پژوهشگران در این زمینه ساختهاند،استفاده شده است.
1)براساس پاسخهای روحانیان،مدیران شکرتهای دولتی و خصوصی به سؤالات مقیاس اخلاقیات،یک تحلیل عاملی انجام گرفت که پس از چرخش
بودن اخلاقیات در نظام اقتصادی اسلام مورد تأیید قرار گرفت.
خصوصی نشان داد که هر سه گروه بر این عقیدهاند که اخلاقیات بر بازاریابی تأثیر
نسبت به وجود فساد اخلاقی در مدیران بازاریابی معرفت بیشتری دارند(عامل 3).
در بررسی علل این تفاوتها بین سه گروه روحانیان،مدیران شرکتهای دولتی و
در حالیکه مدیران شرکتهای خصوصی و دولتی در این زمینه آزادی کمتری حس
حاکمیت اصول اخلاقی در نظام اقتصادی اسلام را عاملی برای ارتقای سطح مادی
تولیدکنندگان تا توزیعکنندگان و مصرفکنندگان عنوان شده که حاکی از اهمیت این مسئله در بین بخشهای مختلف اقتصادی و بازرگانی است.
تحلیل پاسخهای روحانیان،مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی به سؤال باز پژوهش"