خلاصه ماشینی:
"اما همان طور که گفتم،مسئله من چیز دیگری است:موضوع فیلم مستند این نیست که مثلا روش تولید لعاب کاشی را برای آیندگان ثبت کنیم،البته نه اینکه مستند توانایی این کار را ندارد.
حالا حتی فرض کنیم سینمای مستند هم آنها را ضبط کرد؛آیا این میتواند دلیلی برای حفظ آنها باشد؟از طرف دیگر،آیا حافظه تاریخی ما وابسته به سینمای مستند است؟یعنی اگر سینمای مستند به سیلک کاشان نمیپرداخت،ما اطلاعی از آنجا نداشتیم؟پس در این حوزه به طور دقیق سینمای مستند وظیفهای ندارد و به عقیده من و در ادامه صحبتهای آقای زاهدیان فیلم مستند حکم تکه پارههای سفالی را دارد که به لحاظ تاریخی برای ما مانده.
به عنوان مثال، ما وقتی روی یک موسیقی فراموش شده کار میکنیم، نمونههای فراوانی وجود دارند،اما بخشی از آنها اصلا مهم نیستند؛مثلا فلان لحن تعزیهخوانی در کاشمر نمونههای بهتر دیگری هم دارد،پس نیازی به ثبت این نمونه نیست؛اما مثلا شیوهای از حقانیخوانی مهم است."