خلاصه ماشینی:
"پس از ریخته شدن رنگها بر سطح لعاب،نقوش به دو صورت حاصل میشدند:گاه تنها نقوش تصافدی که از ترکیب رنگها به دست میآمدند خود به تنهایی نقش کاغذ را ایجاد میکرد و زمانی نیز خود هنرمند به هدایت رنگها میپرداخت و نقوش حساب شدهتری را بسیاری از صاحبنظران ابداع اولین نمونههای کاغذ ابری را به میر محمد طاهر مجلد،از هنرمندان دوران صفویه،نسبت میدهند و او را واضع کاغذ ابری میدانند،اما سندی وجود دارد که از کاغذ ابری در آن ذکری به میان آمده است و آن سرگذشت شهاب الدین عبد الله مروارید بیانی کرمانی است که در آن سند وی را «سازنده افشان غبار و رنگآمیزی ابری کاغذ»ذکر کردهاند.
رسام تقدیر که لوح امید را به نقش مراد نگاشتن رسم قدیم اوست که صورتی که معنی تواصل و تلاقی تواند بود از نگارخانه غیبت2به صفحه ظهور نقل کناد و بعد از تصویر معنی اخلاص و چهرگشایی صورت اختصاص به کلک شوق بر صحیفه نیاز مینگارد،که تا ارباب تجارت و اصحاب سفارت کاغذهای ابری که از مخترعات طبع لطیف غرایب نگار و مبتدعات فهم شریف عجایب آثار آن محامد و مکارم اطوار است و در اقصا بلاد منتشر ساختهاند از مشاهده آن طرح طرز غریب ریاض قابلیت طالبان طراوت و نضارت یافته و از مطالعه آن فن و رموز عجیب و لطیف مرغ استعداد مستفید آن تربیت پذیرفته،با آنکه3مخلص حقیقی مشقت و ریاضت بسیار در تتبع مآثر آن فنون کشیده در این امر به عجز و قصور خویش اعتراف کرد[ه]4و در مقام حیرت و تعجب ماند،الحق درین معامله عقل حیران و فکر سرگردان و فی حله و کشته استعین بالله الی الله المستعان همواره خاطر نزد وی در غنچه دل میخلید،و غبار توهمی به آیینه خاطر میرسید که بدانچه مقدور فهم قاصر باشد درین وادی طریق سعی و اجتهاد سپرد."