چکیده:
اتکای صادرات کشاورزی به شرایط تولید داخلی و بازارهای بینالمللی واز سویی وجود موانع متعدد از مرحله تولید تا بازارهای هدف، دستیابی به اهداف صادرات کشاورزی را با مشکلاتی روبهرو ساخته است. صادرات موفق سه الزام اساسی دارد: تولید رقابتی، شناسایی بازارها و انتقال بهنگام و درست محصولات. در دوره مورد بررسی (1370- 84) این الزامات برای صادرات محصولات کشاورزی به صورت مناسب فراهم نگردید. موانع و مشکلات متعددی در این امر دخیل بودهاند که شناسایی و رفع آنها برای تحقق توسعه صادرات کشاورزی ضروری است. برای این منظور در این مطالعه به صورت تحلیلی و توصیفی، پس از بررسی جایگاه کشاورزی در اقتصاد ملی و مروری بر وضعیت صادرات کشاورزی به تفکیک بخشی، زیربخشی و کالایی و نیز سیاستهای توسعه صادرات، از طریق دریافت نظرات کارشناسان، اقدام به تعیین ضعفها و قوتهای صادرات کشاورزی و معرفی تهدیدها و فرصتهای موجود گردید. در انتها نیز پیشنهادهایی سیاستی جهت توسعه صادرات کشاورزی ارائه شده است.
همچنین نتایج این مطالعه نشان داده است که ضعفها و تهدیدهای صادرات کشاورزی بیشتر از فرصتها و قوتهای آن است. همچنین تولیدات کشاورزی، رقابتی و مشتریپسند نیستند و صادرات کشاورزی فاقد راهبرد معینی است.