خلاصه ماشینی:
اگر چه در دخوی نابغه بیتشرین سهم به بررسی طنز دهخدا اختصاص یافته است(9 مقاله)،ولی گردآورنده،برای روشن ساختن و تصویر کردن چهره دهخدا در عرصه فعالیتهای سیاسی،تحقیقاتی و حتی زندگی شخصی نیز مقالاتی آورده است تا خواننده به تصویری کاملاز سیمای چند گانه این چهره درخشان تاریخ معاصر دست یابد.
از جمله:نظرات استاد محیط طباطبایی در «تاریخ تحلیلی مطبوعات»که به جهت ارایه نگاهی متفاوت بر نقش«چرند و پرند»در فضای سیاسی مشروطه،پژوهشگران را در دستیابی به تصویری روشنتر از طنز دهخدا یاری میرساند،و نیز داستان کوتاه ایران نوشته محمد بهارلو که از نظر تحلیل طنز و نثر دهخدا،ارزش آن اگر از برخی منابع معرفی شده در کتابشناسی بیشتر نباشد،کمتر هم نیست.
نویسنده تلاش میکند به تحلیل چرایی«تغییر در مبانی اندیشهء سیاسی دهخدا»بنشیند و به کاوش این مسأله بپردازد که«چرا دهخدا دنیای متلون سیاست را ترک کرد و به کار تحقیق روی آورد؟»اینجاست که خواننده با طیف نظرات متنوع،متعدد و گاه متضادی آشنا میشود که برخی دهخدا را یگانهء شعر و ادب ایران میدانند و در برابر،بعضی به بررسی نقش چرند پرند در تشدید استبداد محمد علی شاهی میپردازند(در بخش: چرند پرند و نویسندگان بعدی،صفحه 130).
با وجود آن چه ذکر شد،کتاب صور اسرافیل و علی اکبر دهخدا نمایانگر تسلط عابدی،در ارایه یک اثر تحقیقی با اشراف به موضوع و نحوه پرورش آن، ضمن توجه به ساختار ادبی اثر تحقیقی است،عابدی پیش از این کتابها و مقالههای متعددی در زمینهء فرهنگ و ادب و شعر مشروطه و معاصر نوشته است و به مصالح کار آشناست.