خلاصه ماشینی:
"لذا آنچنان که از گذشته مرسوم بوده،در دنیای امروز نیز کتابخانه مدرسه به عنوان نهادی فرهنگی و هنری که میتواند دانشآموزان را با تکاپوی فرهنگی و مطالعه هدفمند آشنا سازد،شناخته شده است.
اگر میخواهیم آموزشوپرورشی پیشرفته داشته باشیم و اگر میخواهیم نظامی پویا را در آموزشوپرورش بنا بگذاریم که متناسب با دنیای در حال توسعه امروز باشد،باید نقش ویژه کتابخانه را در مدرسه مورد بازبینی قرار دهیم و دقیق اینکه باید نظام آموزشی را بر محوریت کتابخانه باز تعریف کنیم.
اگرچه پس از پیروزی انقلاب در بخش سختافزاری کتابخانههای آموزشگاهی،تلاشهای زیادی به عمل آمده است؛ اما بدون تردید مشکل عدم گسترش کتابخانه و نیافتن جایگاه مطلوب در سیستم آموزشی به خاطر فقر نرمافزاری و فقدان دیدگاههای کارشناسی و فنی است.
تمامی این ضرورتها گوشزد میکند که کتابخانه مدرسه در کنار کلاس درس، نهادی مستقل و فرهنگی است که با ایجاد و تعریف مختصات آن میتوان به اجرای برنامههای کتابخانهای و هدف ایجاد رغبتهای کتابخانهای رسید وگرنه با تغییر تعریفها و استانداردهای کارشناسی و تبدیل نهاد کتابخانه به کمد کتاب که گاهی در دفتر مدیر مدرسه و گاه در کنج نمازخانه و گاه راهرو و برخی موارد در انباریها و راهپله منتهی به پشتبام قرار دارد،نمیتوان به هدفهای یاد شده است.
نظامی که تنها برای انتقال مواد آموزشی آن هم با منحطترین دیدگاهها و روشها ایجاد شده و به جز آن برای هیچ پدیدهء حتی فرهنگی ذرهای انعطاف ندار و هرگز حاضر نیست به این واقعیت بیندیشد که بیپاسخ گذاردن نیازمندیهای حسی،عاطفی و ذوقی مخاطبان کودک و نوجوان،عامل بسیاری از ناموفقیتهای علمی و آموزشی و دلیل اصلی بسیاری از بحرانهای تربیتی و رفتاری و اخلاقی است."