چکیده:
پژوهش حاضر به منظورتعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اجرا شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نوع به صورت توصیفی و همبستگی بوده و برای گرد آوری اطلاعات از سه پرسش نامه فرهنگ سازمانی هاف استید، پرسشنامه رضایت شغلی (JDI) و پرسش نامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک استفاده شده است از تعداد 353 نفرکارکنان دانشگاه تعداد 272 نفر به عنوان نمونه آماری ، به پر سش نامه ها پاسخ دادند.یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی رابطه معنی داری (607/=(r وجود دارد.فرهنگ غالب سازمانی در دانشگاه از نوع عقلانی مشخص بوده و رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط ارزیابی گردید. یافته ها نشان داد که عوامل فرهنگ سازمانی تاثیر قوی و انکار نا پذیر بررضایت شغلی کارکنان دارند
The present research was carried out to investigate the correlation between organizational culture and job satisfaction among the staffers at Ardabil Islamic Azad University. The research method was descriptive-correlational and the tools to collect the data were Hofsted organizational culture questionnaire; and JDI questionnaire and researcher made demographic questionnaire. The statistical population was 353 staffers، which 272 subjects answered the questionnaires.
The research findings showed a significant difference between organizational culture and job satisfaction (R: 0607). The answers to the eleven questions showed that the kind of organizational culture in the university was rational and and the staffers job satisfaction was medium. The finding also showed that the organizational culture factors had a strong and undeniable effect on job satisfaction.
خلاصه ماشینی:
"نظر به اهمیت و نقش تعیین کننده فرهنگ سازمانی بر کارکردها و عوامل گوناگون سازمان و در نتیجه، تاثیر آن بر برداشت های شغلی کارکنان، و همچنین اهمیت مراکز نظام آموزش عا لی به عنوان مبدا تحولات و شاخص عمده قطب بندی کشورها، در سطح بین ا لملل، تقویت و بهبود فرهنگ سازمانی دانشگاهها و در نتیجه فراهم نمودن زمینه افزایش رضایت شغلی کارکنان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رضایت شغلی تحت تأثیر عواملی مانند شرایط کاری مناسب، همکاران سازگار، رهبری و مدیریت شایسته و همگونی اهداف سازمان با خواست های فرد است و فرهنگ سازمانی هم به عنوان عامل موثر در این عوامل با رضایت شغلی وابستگی و همبستگی شدید پیدا می کند (مشبکی ، 1377).
زراعی متین (1374) در پایان نامه دکتری خود نشان داد که تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در سازمانهای اجرایی کشور وجود دارد و سازمانهایی که از نظر الگوی فرهنگ سازمانی مورد نظر در وضعیت بهتری قرار دارند رضایت شغلی بالاتری دارند.
پرسش 4- متغیرهای مهم (عوامل ) در هر یک از فرهنگهای سازمانی کدامها هستند ؟ با توجه به نمرات بدست آمده ازپرشس نامه برای عوامل فرهنگ سازمانی،یافته های زیر حاصل شد : نه عامل سازمانی که می توانند در هر یک از چهار نوع فرهنگ سازمانی دخالت داشته باشند ،مورد ارزیابی قرار گرفته اند، کارکنان در خصوص هدف سازمان ، تحقق اهداف مشخص سازمان را مورد نظر دارند .
فرضیه 8 ترابی کیا مبتنی بر رابطه بین سیستم های پاداش در دانشگاه و رضایت شغلی اعضاء هیات علمی با ضریب همبستگی 68% مورد تائید قرار گرفت ،تاییدی دیگر در راستای نتایج این تحقیق است.."