چکیده:
در راستای درستی یا نادرستی حدیث قومی«لولاک لما خلقت الافلاک»گوناگون سخن گفتهاند در منابع کهن اعتراضی طرح کردهاند کلمه«لوط»بر سر ضمیر متصل درنمیآید،باتوجه به استناد به این حدیث در متون ارزنده نظم و نثر این نوشتار کندوکاوی درباره درستی این مسألهست.
خلاصه ماشینی:
"» نسخههای مورد استفاده،حدیقه و دیوان و مثنویهای سنایی است که به همت و الای استاد فقیه و دانشمند و متدین که به راستی نمونه فضیلتهای فراموش شده این روزگار بود یعنی سید جلیل القدر استاد محمد تقی مدرس رضوی چاپ و تصحیح شده است،بد نیست این نکته را بیفزایم که استاد بزرگوار به روز یکشنبه بیستوپنجم آبان ماه یکهزاروسیصدوشصتوپنج خورشیدی برابر سیزدهم ربیع الاول یکهزاروچهارصدو هفت قمری در تهران درگذشت و پیکرش به مشهد منتقل شد و در صحن نو(آزادی)به خاک سپرده شد،خدایش قرین آرامش ابدی بداراد بمنه و کرمه: الف:حدیقه:مجموعه ابیات حدیقه که دراینباره است از صفحه 981 تا 522 را در بردارد و هشتصد بیت است که خود دیوانی جداگانه شمرده میشود و هر بیت آن نیاز به شرح و توضیح دارد،خوشبختانه بخشهایی را استادان محترمی که گزیدههایی برگزیدهاند توضیح دادهاند و نیازی به تکرار نیست.
و توضیح میدهم که چون از دیرباز در منابع شیعی کهن و برای نمونه در صفحه 84 جلد دوم کتاب«عیون اخبار الرضا»تالیف شیخ صدوق در باب فضائل امیر المونین علی علیه السلام از فرمودههای حضرت ختمی مرتبت آمده است که«لولاک یا علی لما عرف المومنون بعدی»گروهی به این حدیث اعتراض کردهاند،و نباید از نظر دور داشت که به گفته ابن ابی الحدید در صفحه 67،ج 5 چاپ استاد محمد ابو الفضل ابراهیم، گروهی از ناموران از ادیبان و محدثان گرایش به خوارج داشتهاند که از جمله ایشان مبرد است و بههرحال سخن مبرد دراینباره استوار نیست و نباید به آن سخن بسنده شود."