خلاصه ماشینی:
"البته این حکمت سیاسی عقلانی و نتایج نظر و عملی آن خود یکی از سرچشمههای اصلی ظهور همان آرمانهای انسانی و عدالتخواهانهای است که در مرکز اندیشه غرب ستیزانی چون آل احمد جای دارند.
البته موضوع بحث آدمیت ریشهها و مبانی تاریخی مدنیت غربی نیست و در هیچ جای رساله وی نیز از یونان یا مسیحیت سخنی در میان نمیآید؛اما تفسیر او از عقل به صورت ضمنی همه این مسائل را در بر میگیرد،زیرا این تفسیر به تمامی بر سنت روشنگری و برداشت عصر روشنگری از عقل استوار است.
عقل ابزاری نه فقط محاط بر واقعیت نیست بلکه ابزار تجدید تولید واقعیت و یکی از اجزاء و مکانیسمهای درونی نظام موجود است و از این رو نه فقط به شناخت و نقد واقعیت یاری نمیرساند بلکه خود عملا به صورت حجابی عمل کرده و جنبههای غیر عقلانی و غیر انسانی واقعیت موجود را توجیه میکند."