خلاصه ماشینی:
"قضیهء دیگر اینکه:بین شکل کلی و عناصر اصلی نظام سومر که از آن به«دموکراسی بدوی»وصف شده است،با آنچه بعدها در دولت شهرهای کرانهء آسیای صغیر،و در کنستی توسیون کرت و کارتاژ به وجود آمد،و سپس به یونان راه یافت،تفاوت اساسی و اصولی به نظر نمیآید.
آخرین نکتهجویی در تصور عدالتجویی آن است که برخلاف یکی از مورخان و پژوهشگران معاصر که تمایز طبقاتی و نابرابری اجتماعی را موجه دانسته است،و در رسالهء«هویت انسان»مینویسد:اقوامی به«فرهنگ عالی»دست یافتند که در آن تاریخ فکر از سومر تا یونان و روم فریدون آدمیت انتشارات روشنکران و مطالعات زنان جامعهها«سلسلهء مراتب»اجتماعی برقرار شد و«ثروت و قدرت»در دست اقلیت محدود تمرکز یافت.
فریدون آدمیت با استدلال محکم و دلنشین به این تصور پاسخ میدهد:«این نتیجهگیری تاریخی کاملا صحیح است که دانش و فکر و هنر و فن و کل ارزشهای انسانی و عقلی ناشی از آنها-که تنها معیار سنجش مدنیت هستند-همیشه و همه جا ثمرهء کار اقلیت هوشمند معدودی بوده است که از ردههای عالی و متوسط اجتماعی برخاستهاند.
در ادامهء بحث خود به نظام سیاسی آتن میرسیم:بررسیهای مؤلف نشان میدهد نخستین بحث و انتقاد در اندیشهء دموکراسی وکلا تأسیس دموکراسی ابتدا در شهرهای مستقل ایونی و کرانهء آسیای صغیر،کرت و کارتاژ به وجود آمد و سپس در یونان تکوین و قوام پیدا کرد.
و سرانجام هیپوداموس ملطی نظریهء تغییر و تحول در قانون کنستی توسیون که شامل لزوم تغییر در نظام سیاسی و اصلاح قانون و دیگری مساوات حقوق اجتماعی و سیاسی برزگران و صنعتگران را در محدودهء دولت شهر آتن گسترش داد."