چکیده:
این پژوهش به بررسی کیفی توانایی نقشهخوانی کودکان میپردازد و در پی پاسخگویی به این پرسش است که آیا کودکان کوچکتر از هفت سال توانایی شناختی و دریافت روابط فضایی را برای نقشهخوانی محیط پیرامون خود دارند؟و آینا توانایی مسیریابی و نقشهخوانی کودکان زیر هفت سال در همهی فرهنگها یکسان است؟در این پژوهش،نمونهئی با 441 کودک چهار تا پنج ساله از مهدکودکهای شهرهای تهران در ایران، یورک در انگلستان،مکزیکوسیتی در مکزیک،دوربان در آفریقای جنوبی،و ئهونستون در ایلینویز آمریکا بررسی و شناسایی بخشهای یک عسک هوایی و مسیریابی بر روی آن در این کودکان سنجش شد.
یافتهها نشان میدهد که تا چهار سالهگی توانایی نقشهخوانی و درک روابط فضایی،مانند تجسم فضایی،تغییر در مقیاس،و چرخشهای فضایی در کودکان بهخوبی رشد میکند و توانایی کودکان در این زمینهها در همهی فرهنگها همانند است.به سخن دیگر،رشد توانایی نقشهخوانی پدیدهئی فراگیر در جهان است.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش به بررسی کیفی توانایی نقشهخوانی کودکان میپردازد و در پی پاسخگویی به این پرسش است
که آیا کودکان کوچکتر از هفت سال توانایی شناختی و دریافت روابط فضایی را برای نقشهخوانی محیط
پیرامون خود دارند؟و آینا توانایی مسیریابی و نقشهخوانی کودکان زیر هفت سال در همهی فرهنگها یکسان
بررسی و شناسایی بخشهای یک عسک هوایی و مسیریابی بر روی آن در این کودکان سنجش شد.
بر آن است که کودکان کم سال مسیرها را پیش از فهم پیوند میان نشانههای راهنما در
پژوهشگرانی که رشد نقشههای شناختی کودکان را بررسی کردهاند این مفاهیم را به
اگر بر پایهی دیدگاه پیاژه کودکان در گام دوم(یادگیری مسیر)محیط را
پژوهشگران الگویی نو بر پایهی دگرگونیها و رشد و توانایی کودکان در یادگیری محیط
M. مسیریابی و نقشهخوانی و درک فضایی کودکان چهار تا پنج ساله است،تا از این راه به
در عکس هوایی که آزمایشگر به کودک نشان میداد خانهها در برابر هم بود و هیچ
عکس هوایی هنگامی درست شمرده میشد که کودک واژهگانی مناسب مانند خانه و
در پاسخ به پرسش دوم(«این عکس از کجا گرفته شده است؟»)،پاسخهای هیچ کدام از کودکان درست نبود.
یافتههای قطعی این پژوهش نشان میدهد که کودکان چهار تا پنج ساله در پنج کشور
نیز کراکردی بسیار خوب داشتند و یافتهها نشاندهندهی این است که توانایی مسیریابی و
عکس هوایی آنان از پیرامون مهدکودک خودشان بود)،این کودکان توانستند اجزای عکس
هوایی ناآشنا را شناسایی کنند و یان یافتهها گواهی است بر توانایی شناختی کودکان در
یافتههای این پژوهش گواهی است بر همانندی توانایی شناختی کودکان در فرهنگهای"