چکیده:
اتانول،متانول و دیمتیلاتر و استفاده از توان تولید و صادرات کشور در این رابطه ضروری به نظر میرسد.اگرچه فناوری امروزه،به ظاهر زندگی انسان را آسان نموده ولی از سوی دیگر بشر را به چالشی عظیم فرا خوانده است.کاهش ذخایر انرژی فسیلی و افزایش روزافزون آلایندهها به بحران عصر حاضر بدل گشته است و در این میان خودروها به عنوان منابع عظیم مصرفکننده انرژی و تولیدکننده آلودگی به حساب میآیند.بنابراین یافتن راهکاری که بتواند آلودگی خودروها را به حد اقل برساند،ضروری مینماید.از آنجا که تقریبا تمام آلودگی هوای ناشی از خودروها،در اثر مصرف سوختهای فسیلی میباشد،استفاده از سوخت جایگزین به عنوان یکی از راهکارهای سختافزاری کاهش آلودگی هوا دنبال میشود. در این نوشتار ضمن توصیف آلایندگی و خصوصیات سوختهای جایگزین و در نظر گرفتن تواناییهای تولید کشور به یک ارزیابی مقایسهای پرداختهایم. نتایج نشان میدهد که با توجه به ذخایر عظیم گاز در کشور،سوخت گاز طبیعی فشرده و مایع میتواند در اولویت فهرست جایگزینها قرار گیرد.البته با توجه به تقاضای رو به رشد سوختهای جایگزین،سرمایهگذاری جهت سایر سوختها نظیر
خلاصه ماشینی:
"در مجموع اگرچه LNG سوختی بسیار مرغوب و ارزان در مقایسه با دیزل محسوب میشود،ولی هزینههای سرمایهگذاری برای گازسوز کردن وسایل نقلیه و جایگاه سوختگیری و توقفهای متعدد اتوبوسهای درونشهری موانعی را در این راه ایجاد میکند و باعث برتری CNG نسبت به LNG شده است.
متانول سوخت بسیار پاک در مقایسه با دیزل محسوب میشود لیکن با توجه به محتوای انرژی و ماهیت سوخت،لازم است تغییرات اساسی در موتورهای سنگین ایجاد شده و حجم سیستم سوخترسانی،به دو برابر افزایش یابد.
همچنین برای تغییر دادن سوخت اتومبیل به اتانول،سیستم کاربراتور بزرگتری موردنیاز است(پنجاه درصد بزرگتر)چون محتوای انرژی این سوخت نسبت به گازوئیل و بنزین کمتر است لذا باید مخازن و سیستم سوخترسانی حجیم باشد زیرا فضای بیشتری نسبت به مشابه دیزلی و بنزینی خود اشغال میکند.
به منظور اقتصادی بودن پروژه تولید DME به عنوان یک سوخت ارزان لازم است تولید در حجم بالا صورت پذیرد به این منظور روش دوم یعنی استفاده مستقیم از گاز طبیعی در جهت تولید این ماده شکل میگیرد.
منابع DME محدود به منطقه و کشور خاصی نیست و ذخایر کوچک گاز طبیعی با هزینه اندکی قابل استفاده برای تولید DME هستند،هنچنین در مقایسه با نفت کوره و دیزل زمان دسترسی عملیاتی مناسبتر و هزینههای تعمیر و نگهداری 5 تا 03 درصد کاهش مییابد.
سوخت جایگزین در حمل و نقل مطالعه بر روی موتورهای DME به عنوان جایگزین موتورهای دیزلی آغازشده است، البته عرضه تجاری این موتورها مدتی طول میکشد،اما در حال حاضر مطالعات وسیعی بر روی سلولهای سوختی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در حال انجام است."