چکیده:
یکی از چالشهای عمده در طراحی بازار رقابتی برای الکتریسیته، ابداع قوانینی است که توانایی مالکان واحدهای تولیدی را در اعمال قدرت انحصاری در بازار محدود کند. قدرت انحصاری در بازار، به توانایی تولید کنندگان در افزایش قیمت به سطحی بالاتر از هزینه نهایی تولید گفته می شود. از این رو تنظیم بازار برق نیاز به برآوردی دقیق از هزینه نهایی تولید برق دارد که در یک بازار رقابتی از دید ناظران بازار پوشیده است. قیمت و مقدار توان پیشنهادی واحدهای نیروگاهی به بازار برق ایران حاوی اطلاعاتی است که می تواند در برآورد هزینه نهایی تولید مورد استفاده قرار بگیرد. این مقاله با استفاده از «مدل رفتاری پیشنهاد بهینه» و با به کارگیری داده های آماری بازار برق ایران، تابع هزینه نهایی دو واحد نیروگاهی نوع بخاری و گازی را برآورد می کند.
نتایج تحقیق نشان می دهد منحنی هزینه نهایی واحدهای گازی و بخاری نیروگاه نکا، مقعر و افزایشی می باشد، که با شکل تجربی آن در بازارهای برق مختلف سازگاری دارد. با توجه به منحنی های هزینه نهایی واحدهای گازی و بخاری، اگر مدیر یا بهره بردار دار نیروگاه نکا عقلایی رفتار کند، برای واحد گازی بهترین استراتژی قیمت دهی این است که یا اصلا پذیرفته نشود و یا اگر پذیرفته شد در حداکثر ظرفیت واحد تولید کند برعکس برای واحدهای بخاری طوری قیمت بدهد که همیشه در مدار بوده و در حداقل ظرفیت تولید کند.