چکیده:
جنوب سرزمین غریب،شگفت و پرآیینی است،سرزمینی که شگفتیاش ریشه در جغرافیای محدودی دارد که در آن عدهای دل در گرو خاک دارند و با باد،زمین و درخت سخن میگویند و باورها و اعتقاداتشان آیینهای بیابانی را موجب شده است.عدهای دیگر اما دل در گرو دریا دارند و با آب و«آبیها»گپ میزنند و آواز میخوانند و باورهایشان موجب زایش آیینهای دریایی گشته است. انسان جنوبی از سپیدهدم نخستین تارخی با این آیینها زیسته،نفس کشیده و این زندگی توأمان«فرهنگی خاص»را برایش رقم زده است. به همین سبب نمایشهای سنتی برآمده،از دل این فرهنگ خاص شاخصههای قومی، بومی و اقلیمی دارند.این مقاله تلاش میکند ضمن بررسی کلی آیینها در استان بوشهر ویژگیهای نمایشهای سنتی این استان را مورد مطالعه قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"آیین نمایشهای سنتی و شاخصههای منحصر به فرد آن در بوشهر>>>> جهانسر یار احمدی بررسی سه نمایش در ایران>سمیرا دانیال پیغبر ظرفیتهای نمایشی سوگچامهء رویت خون>اردشیر صالحپور نگاهی به مراسم بارانخواهی چمچه خاتون>صادق عاشورپور آیین و مراسم نمایشواژهای در بختیاری>محمد رضا شهبازی نمایشهای غیر آگاه در زنجان>حسن عباسی ''(نمایشهای سنتی و شاخصههای منحصر به فرد آنها در بوشهر)،، جهانشیر یاراحمدی پژوهشگر تئاترچکیده جنوب سرزمین غریب،شگفت و پرآیینی است،سرزمینی که شگفتیاش ریشه در جغرافیای محدودی دارد که در آن عدهای دل در گرو خاک دارند و با باد،زمین و درخت سخن میگویند و باورها و اعتقاداتشان آیینهای بیابانی را موجب شده است.
بررسی و مطالعه کلی آیینها در استان بوشهر نشان میدهد دلیل شکلگیری آنها در این سامان شرایط خاص اقلیمی،محیطزیست و شکل و شیوه زندگی آدمهاست،شرایطی که نمونه آن را در کمتر نقطهای میتوان یافت.
ن)یکی دیگر از شاخصههای مهم در تعزیه بوشهر(که در این سالها دیده نمیشود)آن است که تعزیه روز عاشورا را براساس خود واقعه تاریخی عاشورا،نزدیک به ظهر برگزار میکردند.
اگر ریشهیابی اصطلاح تخته حوضی را به نمایش سیاهبازی بپذیریم که در آغاز به علت گذاشتن تختههایی رو حوض وسط حیاط خانه،صحنه نمایش درست میکردهاند و سپس تعدادی از عمارتهای بافت قدیم بوشهر را بررسی کنیم آنگاه متوجه نکتهای غریب، زیبا،جذاب و باور نکردنی میشویم مبنی بر اینکه در این حیاطها سطحی نسبتا کوتاه،به شکل مربع با پلکان دورتادور وجود دارد که گویی تنها و تنها معمار،آن را برای اجرای نمایشی سیاهبازی درست کرده است."