چکیده:
مقاله حاضر،اشاره است به زندگانی نمایشی(نیما یوشیج)که ما او را در منصب پدر شعر نو در جامعه ادبیات معاصر ایران میشناسیم.لذا سعی این مقاله بر این است که خدمات ارزنده وی را که در حدود سه دهه در جامعه نمایشی ایران به وقوع پیوسته آشکار سازد و نیما را به عنوان یکی از سرشناسترین نمایشنامه نویسان گمنام ایران مطرح سازد. نیما نمایشنامهنویسی است که در حدود دوازده نمایشنامه را به رشته تحریر درآورده ولی متأسفانه به جز نمایشنامه< > که از ایشان به چاپ رسیده،الباقی آثار نمایشی وی به دست فراموشی و نابودی سپرده شده است و تاکنون هیچ کوششی در جهت شناساندن آنها در تاریخ تئاتر ایران صورت نگرفته است.
خلاصه ماشینی:
"«سرخر»یا«مزاحم»عنوان«کمدی بالت»25و نمایشنامهای از نمایشنامه نویس بزرگ فرانسه«مولیر»به نام LesẒ ẓFacheux است که در سه پرده و مجموعا 18 سن در سال 1661 میلادی نگارش شده و اجرای آن در «بارفروش»که اشتباها نیما آن را ترجمه(Misanthrope)26ذکر کرده،در یکی از مدارس این شهر و در حضور بیش از پانصد نفر مرد و زن اهالی بارفروش و مناطق دیگر به همت عدهای از رجال تحصیل کرده و سرشناس معارفپرور بابل به قرار ذیل به اجرا درآمد: حسن برزگر باد کوبهای«مدیر قرائتخانه بارفروش»آقای مرتضوی«معلم ریاضی مدرسهء متوسطه شاپور»،آقای ادیب«رئیس مدرسهء خیام»،آقای وحیدی«داروخانهدار و مسئول کتابخانهء بارفروش»و آقایان:نجمآبادی،حاج علی،میرزا اروسیدوز به همیاری آقای بازرگان«رییس پیشاهنگی»آن زمان بارفروش که مسئول جمعآوری متون نمایشی و هماهنگی و هدایت هنرمندان تئاتر بابل را به عهده داشت و نیما یوشیج نیز که به خواهش و اصرار اعضای این گروه نمایشی به پیشبرد و اجرای این نمایش کمک میکرد،وظیفهء گریم و چهرهآرایی بازیگران این نمایش را در پشتصحنه عهدهدار بود.
دکتر ابو القاسم جنتی عطایی،این سلسله مقالات نیما را که از دیماه 1318 تا آذرماه 1319 خورشیدی در مجله موسیقی چاپ شده بود با توضیحات و حواشی ارزشمندی در خردادماه 1335 خورشیدی،به صورت مستقل در انتشارات صفی علی شاه تهران منتشر ساخت و راجع آن چنین نوشت: «ارزش احساسات از نظر معرفی عقاید فلسفی و هنری گروهی از فلاسفه،و عرضهء افکار و آرای بعضی بزرگان دنیا و شناساندن ادبیات و هنر ایران و اقوام مختلف جهان و بالاخره نمایش هنر هنرمندان کمنظیر عالم،اثری ممتاز و گرانبهاست که امید است مورد توجه دوستداران حکمت واقع گردد»."