چکیده:
از مشارکت سیاسی اجتماعی زنان معاصر ایران و از حضور آنان در دفاع از کشور،بسیار سخن گفته شده اما کمتر،مصداقی از آن ارائه گردیده است.حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست.آیا سخن از مشارکت زنان، یک تعارف سیاسی است؟اگر تعارف نیست مصداقهای آن چیست؟مقاله حاضر میکوشد گوشهای از فعالیتهای همه جانبه زنان را در دفاع مقدس به مثابه یکی از مهمترین وقایع این مرز و بوم به تصویر بکشد.
خلاصه ماشینی:
"از مشارکت سیاسی اجتماعی زنان معاصر ایران و از حضور آنان در دفاع از کشور،بسیار
بیشتر طلبید،دفاع مقدس است که هشت سال نظاره گر رشادتهای زنان و مردان این مرز و
شده و این اشعار،بر حضور بیشتر رزمندگان در جبههها تأثیر گذاشته است:
در واقع در دوران دفاع مقدس شاهد اوج ایثارگری مالی زنان بودیم که امام بارها به
افتخار،افتخار میکنند به اینکه جوان آنها در راه اسلام شهید شده است و باز هم پیشنهاد
مقام معظم رهبری نمونهای از ایثارگری و فداکاری این دسته زنان را برشمرده است:
منبع دیگری در اینباره نوشته است:امام خمینی(ره)برای دفاع از کشور زنان را فرا
حضور با پوشش اسلامی زنان تأکید ورزیده است:«امروز باید خانمها وظایف اجتماعی
پوشش اسلامی است لذا امام خمینی(ره()ر حضور زنان در دفاع مقدس با حفظ کامل
حجاب اسلامی اصرار ورزیدهاند و این مسأله در سیره امام و در استفتای زیر مشهود است: سؤال:آیا امدادگری خواهران در جبههها از نظر شرع اسلام اشکال دارد؟
حضور پر شور و با پوشش اسلامی زنان را تحت الشعاع قرار داده،البته یک راه برای جبران
انقلاب اسلامی جز با حمایت مردان و زنان این مرز و بوم میسر نیست،به ویژه اینکه زنان
چطور است؟بیاید یا نیاید؟خوب در جواب گفته میشد اگر واقعا این کار وظیفه است احتیاجی به اجازه شوهر ندارد.
عمید اضافه میکند در آن زمان و با تأسی از اجازه امام زنان بی توجه به این شبهات در راهپیماییها و تظاهرات
اعتقادشان این بود که زن باید در خانه باشد و البته مشخص است که وقتی زن در خانه محصور شد و هیچ ارتباطی با"