چکیده:
بدون تردید راز ماندگاری و کامیابی سازمانهای امروز و فردا در دنیای رقابتی، یادگیری دانش و مهارتهای جدید زودتر از رقباست،در این میان نقش اصلی مدیران (در ههم سطوح)یادگیری و یاددهی به خود و دیگران است،حتی سازمانهای رقیب،تا راه توسعه و رشد سازمانهای حرفهای فراهم شود.و تنها مدیرانی میتوانند چنین نقش مهمی را به خوبی ایفا نمایند که نگرش مثبتی به دانش پذیری و یاددهی داشته باشند.بنابراین به نظر میرسد با توجه به اهمیت موضوع بایستی در دورههای آموزشی مدیران،واحد درسی یا یک رشته تخصصی در قالب مدیریت دانش وجود داشته باشد تا مفاهیم،مدلها و رویکردهای مربوطه را مورد مطالعه قرار دهند.از این رو مقاله حاضر با یک بررسی و تحلیل نظری و تشریح مفاهیم، تعاریف،فرآیند و کاربردهای مدیریت دانش،درصدد تبیین لزوم گنجانیدن یک درس تحت عنوان«مدیریت دانش»در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت میباشد و در خاتمه طرح پیشنهادی،سر فصلهای درس مذکور نیز پیشنهاد گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"در این گام به صورت خلاصه به علل و عواملی که بر اهمیت مدیریت دانش دلالت مینماید اشاره میشود: 1-دانش موتور تولید کننده درآمد است؛ 2-دانش یک دارایی مهم و راهبرد سازمانی است؛ 3-رشد روزافزون مشاغلی که بر پایهء ایجاد و استفاده از دانش قرار دارند؛ 4-همگرایی فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و ظهور ابزاهای نوین د راین زمینه؛ 5-کاهش شکاف علمی-اقتصادی میان کشورهای غنی و فقیر؛ 6-اشتغالزایی؛به گونهای که به عنوان نمونه،در سال 2002 هشتاد درصد شاغلان در پستهای مرتبط با دانش،در کارهای خدماتی سازمانهای پیشرفته، مشغول به کار بودهاند؛ 7-ایجاد ارزش افزودهء قابل توجه با به کارگیری مدیریت دانش.
شناخت و درک این دارایی نامشهود میتواند ارزش افزودهء عظیمی برای عملیاتهای روزانهء یک شرکت به ارمغان بیاورد لذا مدیریت دانش با این هدف که دانش پنهان را به دانش آشکار تبدیل کرده و به طور اثربخشی آن را منتشر کند،به عنوان یک مفهوم قدرتمند به توسعه متدولوژیها،ابزار و.
(تعریف شبکه بیزتک) [01:3]مدیریت دانش،فرآیند کشف،کسب،توسعه و ایجاد،نگهداری،ارزیابی و بکارگیری دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند میان منابع انسانی،فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی صورت پذیرد.
این است که مدیریت دانش به ابزار بیشتر و بهتر برای جمعآوری داده و اطلاعات بیشتر نیاز ندارد،بلکه به نگرشی جدید نیاز دارد که بین افراد دارندهء اطلاعات رابطه برقرار کند و این عمل باعث ارتقای شناخت و شتاب گرفتن کار میشود و به بیان دیگر،دانش تولید میشود."