چکیده:
ارزشیابی عملکردکارکنان،یکی از وظایف خطیر و مهم مدیریت منابع انسانی است که به ارزیابی رسمی و منظم کارکنان پرداخته،نحوهء انجام وظایف و مسئولیتهای محولهء آنان را نسبت به هدف یا اهداف سازمانی بررسی میکند.نتایج این ارزشیابی،به مدیران سازمان کمک میکند تا با رائه شناخت علمی و دقیق از تواناییهای بالقوه و ضعفهای موجود کارکنان نسبت به شغلشان در جهت رشد و تعالی نیروی انسانی و سازمان گام بردارند و در حل مسائلی مانند:شناخت نیازهای آموزشی،پیشرفت حرفهای و تکامل شخصیت کارکنان،کاهش نارضایتی،معیار انتقال و جابهجایی،مبنای تشخیص شایستگی، تعیین معیار و ضابطه و روش صحیح ارائهء امتیازات،ایجادانگیزه،تشخیص خدمات برجسته و بالاخره افزایش اثربخشی و کارایی سازمان تصمیماتی بجا و شایسته اتخاذ کنند. نظر به لزوم حاکمیت ارزشهای الهی در نظام اداری و اهمیت فوق العادهء اجرای فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمانهای جمهوری اسلامی در این مقاله،اصول ارزشیابی عملکرد که عبارتند از:حفظ آبرو و کرامت انسانی،عدالتجویی و انصاف،حقجویی، تقوا و حسنظن،عدم تجسس،دقت و ریزبینی،کسب اطلاعات مورد نیاز براساس مستندات قرآنی و روایی و کلام بزرگان دنی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمانهای جمهوری اسلامی در این مقاله،اصول ارزشیابی
اجرای فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان گامی است مؤثر جهت سنجش خصوصیات
آموزههای دینی و شیوهها و اصول علمی و پذیرفته شده،نه تنها کارمند را در انجام بهتر وظایف خود یاری میدهد،بلکه سرپرستان و مدیران سازمان را نیز به وصع کارکنان و
ارزشیابی عملکرد کارکنان پاسخی است علمی به دو مشکل و مسألهء اساسی زیر:
فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان به عنوان یکی زا وظایف خطیر مدیریت منابع
بنابراین به دنبال پاسخ به این سؤال که:اصول ارزشیابی عملکرد کارکنان از نظر
فرایند ارزشیابی کارکنان نیز باید حافظ حریم و کرامت انسانی آنان بوده،عزت و
مسائل دیگر همه تحت الشعاع آن است نباید در فرایند ارزشیابی کارکنان این سرمایهء
این اساس فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان هرگز نباید از این اصل محوری عدول نماید و
بنابراین تقوا باید یکی از اصول اساسی در فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان باشد و
از دیگر اصول محور فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمان،که شرع مقدس
تجسس و تفتیش در امور شخصی کارکنان هر سازمان به بهانهء ارزشیابی عملکرد آنان
که عملکرد کارکنان در سازمان با مدیران قبلی را نیز مورد اشاره قرار میدهد و به این
ارزشیابی به کوچکترین اقدام مثبت یا منفی کارکنان و نیز به نوع عملکرد و رفتار آنان با مدیران شایستهء قبل توجه ویژه گردد تا موجب دلسردی،ناامیدی و بیقیدی کارکنان
جمعآوری اطلاعات شخصی افراد و کارکنان سازمان ممکن است ارزیاب را گرفتار
اجرای فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمان به عنوان یکی از وظایف مهم"