چکیده:
آنچه در زیر آمده است خلاصه
بخش اول این گفتگو است که به رابطه فقه
و عقل یا رابطه فقه و علوم بشری
میپردازد. دیگر بخشهای گفتگو چندان
نکته تازهای در بر ندارد. به هر حال، ایشان
معتقد است که دین عمدتا به امور تعبدی و
مسائل مربوط به رابطه انسان و خدا
میپردازد؛ اما روابط اجتماعی و بینالمللی
که برای خودشان حکم دارند(البته احکام
مشترک) به خود آنها واگذار شده و شریعت
در آنجا هیچ تعبدی برخلاف بنای عقلا
نمیکند. ایشان تصریح میکند که عقل،
فطرت و بنای عقلا هر سه به یک معناست.
خلاصه ماشینی:
"به هر حال، ایشان معتقد است که دین عمدتا به امور تعبدی و مسائل مربوط به رابطه انسان و خدا میپردازد؛ اما روابط اجتماعی و بینالمللی که برای خودشان حکم دارند(البته احکام مشترک) به خود آنها واگذار شده و شریعت در آنجا هیچ تعبدی برخلاف بنای عقلا نمیکند.
عجیبتر آنکه ایشان عقل را با بنای عقلا یکی دانسته است و تصریح میکند که اگر مردم در امور اجتماعی خود رویهای را پسندیدهاند، شرع نمیتواند آن را نفی کند.
گفتهاند که علوم طبیعی(همچون پزشکی و کشاورزی) جنبه اسلامی یا غیراسلامی ندارد؛ اما سخن در این است که آیا در مورد علوم انسانی نظیر اقتصاد، مدیریت و جامعهشناسی نیز این نکته صادق است؟ آیا میتوان گفت(چنانکه ایشان تصریح کرده است) که دین فقط آمده است تا در مورد رکعات نماز و شرایط روزه حکم براند و نسبت به مناسبات اقتصادی و انسانی که بیشترین تأثیر را در حیات مادی و معنوی انسانها دارد، هیچ دستور و برنامهای ارایه نکرده است؟"