خلاصه ماشینی:
"منظور از کتاب آموزشی،کتابی است که در راستای اهداف برنامهی درسی1و به منظور تأیید،تقویت یا تکمیل آن منتشر میشود و سعی میکند با توجه به تفاوتهای فردی مخاطبان خود،فرصتهای جدیدی را برای ایجاد انگیزهی آموزش جبرانی،افزایش دانش و سواد علمی-فناوری،پرورش مهارتها و ارائهی نگرشهای مورد انتظار فراهم کند.
مدتی است که شورای سامانبخشی کتابهای آموزشی در وزارت آموزش و پرورش در اقدامی شایسته،ویژگیهایی را برای کتابهای آموزشی مناسب ارائه کرده است.
اگر این کتابها استاندارد نیستند و برای دانشآموزان فایده ندارند،پس چرا منتشر میشود؟گرایش دانشآموزان به این قبیل کتابها،گویای نیازهایی است که در جامعهی آموزشی وجود دارد و کتاب درسی بهتنهایی پاسخگوی آن نیست.
به این ترتیب اجزای دیگر بستهی آموزشی-مثل کتابهای کار،راهنمای مطالعه،راهنمای آزمایشگاه و راهنمای تدریس-بهخوبی میتوانند کتاب درسی را تکمیل کنند و نیازهای دانشآموزان را بهدرستی پاسخ گویند."