چکیده:
تحصیلان و مشارکت بیشتر آنها در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای خود تأکید مینماید.
خلاصه ماشینی:
"میخواستم بدانم آیا این وضعیت د ر دیگر کشورهای در حال توسعه نیز وجود دارد یا خیر به همین دلیل تیمی را برای شرکت در جلسه سالانه انجمن کتابداری در سال 6002 و نیز انجمن کتابخانهها و علوم اطلاعرسانی (ALISE) تشکیل دادم که مرکب از کسانی بود که در ارایه دورههای LIS مشارکت فعال داشته و دارای تجربه بودند.
رایجترین موضوعاتی که این نویسندگان دستکم تا دهه 0991 به آن پرداختهاند عبارتند از: تأثیر تحصیلکردگان خارج از کشور در توسعه برنامههای LIS ،ارتباط برنامههای تحصیلی که اغلب متکی به برنامههای الگوی غربی بودند و پایین بودن سطح کار و کتابخانهها و در نتیجه کاهش دستمزدها و حمایت مالی دولت از آنها.
در یکی از مقالات یونسکو که در حمایت از تأسیس مدارس کتابداری نوشته شده بود،آقای "کرستسی (Keresztesi) )"نویسنده مقاله به حاکمیت تفکر غربی بر برنامههای تحصیلی LIS اشاره کرده بود،باوجوداین بر نیاز به شکلگیری فللسفه لازم و روشهای آزمودهشده آموزشی برای ارایه خدمات اطلاعرسانی در جوامع دارای فنآوریهای نهچندان پیشرفته تأکید فراوان داشت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *خلاصه مقالات طرحشده در این شماره(نشریه کتابداری و اطلاعرسانی بین المللی) اگرچه بسیاری از موضوعات مطرحشده در شمارههای گذشته در این شماره ویژه مطرح شدهاند،اما تأکید اصلی در آن تغییر نموده است و اگرچه تعیین برنامههای درسی مرتبط با شرایط محلی هنوز هم دغدغه اصلی بشمار میآید اما کانون توجه به سمت پیدایش فارغ التحصیلانی متمایل شده است که بتوانند به مدیریت منابع و خدماتی که به توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک میکند،بپردازند."