چکیده:
یـکی از واژه هایی که در لابـه لای کتب فقـهای امامیه به چشم می خـورد واژه «تقـاص» است ، اصطـلاح تقاص در کتب فقـهی عنوان مستقلی را به خود اختصاص نداده اسـت اما چه بسا در جای جای این کتب با آن برخورد می شود . اینکه تقاص در لسان فقهاء همان تهاتر در اصطلاح حقوقدانان است و یا خیر؛ نیاز به بررسـی دقیـق از کاربردهای مختلف این کلمه در بین فقهاء دارد، که مقاله مستقلی را می طلبد. اما آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده بررسی معنای کلمه « تقاص» است در اصطلاح اهل لغت و فقهاء و نقدوبررسی مستندات تقاص از قرآن و روایات شیعه در مورد جواز و مشروعیت تقاص و یا عدم جواز آن. نگاه اهل لغت به کلمه با نگاه فقهاء تفاوت دارد. آیات مورداستناد برای جواز و مشروعیت تقاص علی رغم دلالتی عام بر این امر نیز قابل استدلال و استنادند؛ ولی دلالت روایات – به جزیک روایت- بر جواز و مشروعیت تقاص صریح است.
The present study is about the retaliation concept which exists in the jurisprudence books.
The writer tries to show that the retaliation is legal in the Quran and Shiite traditions or not?
According to the jurists' viewpoint، the retaliation is legal.