چکیده:
اصاله الصحه یعنی قول و فعل دیگران را حمله بر صحت کنیم و در عقود و ایقاعات جاری است.آیات قرآن و روایات متعددی بر آن دلالت دارد، به اجماع و عقل و بنای عقلاء و ظهور حال مسلم نیز استدلال شده است. منظور از صحت، صحت واقعی و شرعی اعمال است. در جریان اصاله الصحه در اعمال خود بین فقها اختلاف نظر است، در مقام تعارض اصاله الصحه بر استصحاب و اصاله الاشتغال مقدم است زیرا آن اماره است و این ها اصل. قاعده ی فراغ و تجاوز در عمل خود بعد از فراع عمل یا گذشتن از جزئی از عمل پدید می آید ولی اصاله الصحه در عملی که تمام آن انجام شد یا بخشی از آن انجام گرفته اعم از عمل خود و دیگران جاری می گردد اصاله الصحه در دو مورد جاری نیست 1.در عملی که طبیعتش مبتنی بر فساد باشد مثل بیع وقف 2. فاعل در فعل خود متهم و قرائنی بر عدم صداقت او وجود داشته باشد.
Esalato Sehat means other persons' promise is correct and valid in contracts.
Quran and various traditions also approve it. Custom، wisdom and basis of wise men denote it too.
Sehat means real and legal integrity of deeds، but jurists have many disputes about Esalato Sehat.
Esalato Sehat is sometimes prior to Estehbab and Esalatol Eshteghal.
There is difference between violation rule and Esalto Sehat. Violation rule related to some parts of the deeds but Esalato Sehat to all parts of them.
There are two exceptions in this regard as follows:
1when the nature of deed is based on corruption.
2.When doer is not honest in his or her deeds.