خلاصه ماشینی:
"در اینجا بد نیست که سیاههئی از موضوع سخنرانیهای و نام سخنرانان،به نظر خوانندگان علاقهمند رسانده شود: اوستا و زند:دادخدا سیم الدین زرتشت و جهان امروز:حسین وحیدی چهرهء اشورزرتشت در یادگارهای باستانی: یوسفشاه یعقوبشاه اهورامزدا در گاتها:شاهرخ وفاداری آموزش اوستا در کالج بمبئی:مهرمسته موس آتشکدههای سده هفتم تا یازدهم میلادی در پامیر: میره بوپ ناوه- پیدایش و انکشاف آتشکدهها:سعید مراد بابا ملایف دین شاهان کوشانی براساس سکهها:دولت داود کهنترین آتشکدههای ایرانشهر:یوسفشاه یعقوبشاه زمزمه-سرودهای قدیمی زرتشتی:اصل الدین نظامی اندرزهای زرتشتی و حدیثها:لاله دادخدایوا ریشههای فرهنگی آئین زرتشت:نعمان نعمت اوف زر،همچون سمبل آریائی در هنر آرایشی ایران باستان:لاریسه دادخدایوا رود واروکشان و کشور سکهها1:سلیم شاه حلیم شاه کوهها در بندهش:نرگس خواجیوا آواشناسی زبانهای ایران باستان:بابانظر باباخان عنعنات2زرتشتی در سمرقندیان ساکن جمهوری تاجیکستان:بوستان شکوری سنتهای زرتشتی در مراسم عروسی بدخشانیان: پروانه جمشیدی سنتهای باستانی در بدخشان و اهمیت آموزش آنها: کرمشاه دادخدا رمز سگ در فرهنگ تاجیکان:رحمت الله عبد الواحدوف با آنکه بیشتر سخنرانان از عهده بیان موضوع سخنرانیهای خودشان برآمدند،ولی جای سخنرانان دلآگاه و پرکار و چرب زبان ایرانی،از هر روی خالی و آشکارا بود و بیگمان هستم که اگر آنان نیز به گروه آمدگان گردهمائی پیوسته بودند،برنامه،بسی باشکوهتر و گیراتر از کار در میآمد،اما افسوس!....
هنگامی که جلسه بپایان رسید و از تالار بیرون آمدیم،پیرمردی تاجیک،خودش را به من رسانید و پیشانی مرا بوسید و درحالیکه بسیار متأثر شده بود و صدائی بغضآلود داشت،این شعر«لایق شیر علی» سراینده سرشناس تاجیک را خواند: «زهر بادا شیر مادر بر کسی کاو زبان مادری گم کرده است» و گفت من میخواستم دست شما را ببوسم ولی چون از شما پیرترم،بهتر دیدم که پیشانی شما را ببوسم."