چکیده:
جریان امامت،به عنوان عدل قرآن،تضمینکنندهی بقای دین،معرفی و معرفتیابی نسبت به آن است.از وجود جریان امامت است که متون راهگشایی صادر گردیده که در بالندگی فرهنگ دینی و روشن شدن مفاهیم شریعت،سهمی وافر دارند.این متون هم در کنار قرآن مجید،همان اعتباری را یافتهاند که کتاب خدا دارد.لذا در حدیث ثقلین هم که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده،انعکاس یافته است.این متون،ذخایر معنوی تاریخ اسلامند که باید پاس داشته شوند.متونی از علی علیه السلام صادر شده است؛فردی که پس از پیامبر صلی الله علیه و آله،نزدیکترین فرد به محتوا و مضامین دین بوده است.اولین کار آن حضرت علیه السلام،تدوین خود قرآن مجید است.مصحف فاطمه از همین متون است.براساس فرمایشات ائمه علیه السلام متون فراوان دیگری گرد آمده است،همچون نهج البلاغه که سید شریف رضی قدس سره،آن را گرد آورده و همچون مسند علی علیه السلام که آن را ابو عبد الله الرحمن ابن احمد گرد آورده و همچون غرر و درر آمدی که عبد الواحد آمدی آن را تنظیم و تدوین نموده و کتابهایی نظیر صد کلمه و نثر اللئالی و...خطب علی علیه السلام در وضعیتی قرار داشتهاند که مشتاقان فراوانی را به خود جذب نموده و آنها را واداشته که آن خطب را بیابند و معرفی نمایند.متونی از امام حسن مجتبی علیه السلام باقی مانده است،مانند خطبههایی در الهیات و خداشناسی،خطبهی ولایت و خطبههای سیاسی همچنین متونی از امام حسین علیه السلام صادر گردیده که در قالب سخنرانیها،نامهها،مصاحبهها و ادعیهی صادره از آن حضرت،که همچون خورشیدی تابان،تاریخ فکر شیعی را روشن نموده است.
متونی از امام سجاد علیه السلام بر جای مانده است،نظیر رسالهی حقوق،صحیفهی سجادیه و نامه به محمد بن شباب زهری.
حوزهی علمی امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام،مدرسهای تابناک در گسترهی تاریخ فرهنگ اسلامی است و تشیع با آن شناخته میشود.متونی از امام موسی بن جعفر علیه السلام باقی مانده است که راه آیندهی حرکت شیعی را ترسیم مینماید.متون فراوانی از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در حوزههای مختلف بر جای مانده است که امروزه راه و رسم مسلمانی را به خوبی تبیین مینماید.از امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام و همچنین از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف متونی صادر گردیده که همهی آنها،در یک اصل کلی باهم مشارکت دارند که عبارت است از حفظ دین از اندراس،معرفی و ابلاغ دین،پاسداری از دستمایههای وحیانی و جلوگیری از مخاطراتی که دین را به تحریف محتوایی می کشاند.این متون، اصول راهنمای شریعت و رمز بقای گوهر دیانت هستند.بدین روی،حفظ و نگهبانی و حراست از این موجودیت،همچون حفظ و حراست از موجودیت قرآن مجید بر مسلمانان فرض است.
خلاصه ماشینی:
"این متون را حضرت علیه السلام با دست مبارک خودشان نوشتهاند که میتوان به این
حضرت علیه السلام نقل گردیده است:«هنگامی که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به جوار حق بار
و آن روایت این است که حضرت صادق علیه السلام میفرماید:فاطمه علیها السلام،بعد از پدرش
تلاش گستردهی علمی را امامان شیعه علیهم السلام پس از وجود مبارک امام علی علیه السلام،
خدا صلی الله علیه و آله و دستخط مبارک علی علیه السلام نوشته شده است.
به کلمات آن حضرت علیه السلام و مشاهداتی است که ایشان آنها را نقل فرمودهاند.
و او هم از امام صادق علیه السلام آن را نقل نموده است.
گوناگونی از آن حضرت علیه السلام نقل گردیده است.
جمل بخش استنصارهای سیاسی حضرت علیه السلام نقل گردیده است.
پیدایش فساد آنها مورد اشاره آن حضرت علیه السلام قرار گرفته است.
متونی که امام حسین علیه السلام نقل شده،به دو صورت است.
مسند در این عنوان،وصف کتاب مخصوصی است که به حضرت رضا علیه السلام اسناد
این کتاب شامل شرح حال حضرت رضا علیه السلام است و حدود
دیگر گرد آورده که از وجود مبارک علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل گردیده است.
ص 67 و مرآة الزمان ج 6 ورقه 291 روایاتی در فلسفهی احکام از آن امام بزرگ علیه السلام نقل گردیده است.
ج 1 و استبصار ج 2 روایاتی در فلسفهی احکام از ایشان علیه السلام بیان گردیده است.
توضیحات فراوانی از امام علیه السلام در پاسخ شیعیان صادر شده است که هماکنون در"