چکیده:
در این پژوهش، دو هدف اساسی دنبال می شود: 1. توصیف جو اجتماعی مدارس (در دو حالت جو اجتماعی باز و جو اجتماعی بسته)؛ 2. بررسی تاثیر جو اجتماعی مدرسه بر پرورش مهارت های اجتماعی فراگیرندگان آن ها. بر اساس این اهداف، یک فرضیه کلی با عنوان «جو اجتماعی مدرسه بر پرورش مهارت های اجتماعی فراگیرندگان تاثیر دارد» مورد بررسی قرار گرفت. مهارت های اجتماعی مورد بررسی در این پژوهش شامل مهارت های هم دلی، همکاری، ابراز وجود و مسوولیت پذیری بود. نمونه مورد بررسی، که با استفاده از روش علی - مقایسه ای صورت گرفت، 400 نفر از فراگیرندگان 15 تا 18 ساله 10 دبیرستان دولتی دخترانه در 5 منطقه آموزشی تهران (مناطق 1، 9، 13، 11 و 16) بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. نمونه مورد نظر به دو پرسش نامه مربوط به جو اجتماعی و مهارت های اجتماعی پاسخ داد. نتایج حاصل از آمار توصیفی در این پژوهش نشان داد که نیمی از مدارس مورد بررسی دارای جو اجتماعی باز و نیمی دیگر دارای جو اجتماعی بسته ارزشیابی شدند. همچنین نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل چندگانه (مانوا) نشان داد که جو اجتماعی مدرسه نه تنها بر پرورش مهارت های اجتماعی مورد بررسی در فراگیرندگان تاثیر دارد، بلکه بر واریانس مشترک این مهارت ها نیز موثر است. مطالعه مفهومی هر یک از مهارت های اجتماعی نشان داد این مهارت ها نیز موثر است. مطالعه مفهومی هر یک از مهارت های اجتماعی نشان داد که واریانس مشترک مهارت های اجتماعی، از 6 متغیر دیگر تاثیر پذیرفته است که عبارت اند از: خودآگاهی، عزت نفس، گسترش روابط، اعتماد و احساس امنیت، توجه به تفاوت های فردی و انعطاف پذیری.
The objectives of this study were twofold: I) describing school climate in two types (open and closed), 2) exploring the effects of school climate on fostering social skills among students. Therefore, the study examined the hypothesis that the climate of schools would affect fostering social skills (self-assertion, cooperation, empathy and assuming responsibility) among students. In this year old girls from IO public high schools in Tehran 18-study, a sample of 400 15 was selected through multistage cluster sampling. Respondents completed two separate questionnaires on school climate and social skills. Multivariate analysis of variance (MANOVA) indicated that school climate not only has effects on development of social skills among student but also has effects on common variance of the social skills, which was conceptually affected by six variables including: self-consciousness, self-esteem, expansion of relationship, confidence and feeling of security, paying attention to individual difference and flexibility