چکیده:
در مقاله حاضر، بحث درونی شدن ارزش ها بر اساس این پایه نظری انجام می شود که عمل آدمی بر مبانی سه گانه شناختی، گرایشی و ارادی شکل می گیرد. بنابراین، درونی شدن ارزش های اخلاقی به این معناست که مبانی شناختی، گرایشی و ارادی مناسب در مورد رفتارهای ارزشی، در درون فرد فراهم گردد. با نظر به مبنای شناختی رفتار اخلاقی، درونی کردن ارزشها به معنای آن است که فرد، نسبت به ویژگی های رفتار مورد نظر، آگاهی یافته باشد و رفتار وی مبتنی بر آگاهی مزبور ظهور کند. هنگامی که ارتباط این بعد را با محور شیوه های تربیتی در نظر می گیریم، می توان از سه دسته روش های مستقیم، نیمه مستقیم و غیر مستقیم برای فراهم آوردن مبنای شناختی رفتار اخلاقی سخن گفت. در این جا، از روش «تبیین ارزشها» به منزله روش مستقیم، از روش «بحث و گفتگو» به منزله روش نیمه مستقیم و از روش «الگو پردازی عملی» به منزله روش غیر مستقیم سخن گفته شده است. با نظر به مبنای گرایشی نسبت به رفتارها و هنجارهای اخلاقی نیز می توان از این شیوه های سه گانه استفاده کرد. در این مورد، از روش مستقیم تحت عنوان «تشویق رفتارهای ارزشی»، از روش نیمه مستقیم تحت عنوان «تاکید بر شخصیت های اخلاقی در قالب داستان گویی» و از روش غیر مستقیم تحت عنوان «الگوپردازی عملی» سخن به میان آمده است. سرانجام، برای فراهم آوردن مبنای ارادی ارزشها نیز می توانیم از شیوه های مستقیم، نیمه مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنیم. در اینجا از شیوه مستقیم تحت عنوان «توصیه به انجام رفتار ارزشی»، از شیوه نیمه مستقیم تحت عنوان «به کارگیری افراد در قالب طرح های اجتماعی اخلاقی» و از شیوه غیر مستقیم تحت عنوان «طرح و اقدام خود جوش دانش آموزان در فعالیت های اجتماعی» سخن گفته است.
In this paper, internalization of values was discussed on the basis of the theoretical framework indicating that human actions rest upon the threefold foundations of cognition, inclination, and will. Thus, internalization of moral values means that the appropriate foundations for moral behavior are internally provided in terms of the three dimensions of cognition, inclination, and will. As for cognition, internalization of values means that the individual would be conscious of characteristics of the behavior concerned and would behave accordingly. Given the relation of this dimension to educational strategies, three kinds of direct, semi• direct, and indirect methods for providing cognitive foundation of moral behavior may be considered. Direct, semi-direct and indirect methods may be called:
«clarification of values», «dialogue» and «practical modeling», respectively. As regards the inclination, the three kinds of methods can also be used. In this case, 'reinforcement of value-laden behavior', as the direct method, 'emphasis on moral figures through story telling' as the semi-direct, and 'practical modeling'
as the indirect one would be considered. Finally, the three kinds of methods can also be used with regard to the intentional foundation of value oriented behaviors where 'recommending value-laden behaviors», «involving individuals in socio• moral projects', and «autonomous involvement of students in social activities»
.may be referred to as direct, semi-direct and indirect methods, respectively