چکیده:
توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانهء انسان است،چرا که رفتارهای پیچیدهء حرکتی زنجیرهای از رفتارهای اولیه است.توضیح در مورد هدف و شیوهء اجرای یک مهارت حرکتی همواره توسط مربیان ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد.هدف این پژوهش بررسی نقش اطلاعات قبل از انجام تکلیف توالی حرکتی در سرعت و دقت اجرای تکلیف و یادگیری آن است.
برای این منظور ابتدا نرمافزار تخصصی ارائهء محرکهای متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ طراحی گردید.در این نرمافزار تکلیف یادگیری حرکتی به صورت فشار دادن کلیدهای تعریف شدهء صفحه کلید خاص در پاسخ به یک سری محرکهای رنگی که روی صفحهء نمایشگر ظاهر میشدند،بود.این پژوهش به وسیلهء دو گروه(هر گروه 15 نفر)مطلع از اجزای توالی(یادگیری صریح)و غیرمطلع از ترتیب توالی(یادگیری ضمنی)انجام شد.
آزمون و تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر زمان پاسخ و خطای پاسخ،تی زوج شده برای مقایسهء دادههای منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسهء دادههای دو گروه یادگیری صریح و ضمنی مورد استفاده قرار گرفت.نتایج نشان داد در هردو گروه صریح و ضمنی زمان پاسخ با تمرین کاهش مییابد، ولی خطای پاسخ فقط در گروه صریح کاهش مییابد.مقایسهء دو نوع یادگیری،صریح و ضمنی در سرعت (زمان پاسخ)و دقت(خطای پاسخ)با استفاده از تحلیل واریانس چند طرفه نشان داد که در گروه صریح تعداد خطاها کمتر از گروه ضمنی است،اما بین زمان پاسخ و نوع تکلیف تفاوت معنیداری نشان داده نشد.
با استفاده از یافتههای پژوهش،در صورتی که دقت یکی از اجزای مهم برای توالی حرکتی باشد،تشریح ترتیب توالی از اهمیت برخوردار است ولیکن چنانچه دقت اهمیت نداشته باشد و هدف اصلی آموزش مهارت،سرعت باشد؛تشریح اجزای توالی نمیتواند بر افزایش سرعت مؤثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"آزمون تی جفت شده برای کاهش تعداد خطا در توالیهای غیرمنظم در مورد دادهها انجام گرفت و معنیدار نشان داده نشد2که بیانگر این است که در توالیهای نامنظم نمونهها خطای یکسان دارند.
لذا کاهش زمان پاسخ در یادگیری ضمنی در مراحل منظم را نمیتوان صرفا به افزایش سادهء کارایی حرکتی مرتبط دانست بلکه بخی از این کاهش مرتبط با پیشگویی محرک بعدی است،که با توجه به توالیهای پیشین یاد گرفته شده است.
مقایسهء یادگیری صریح و ضمنی توالی حرکتی برای بررسی تأثیر نوع تکلیف یادگیری(صریح و ضمنی)بر سرعت(زمان پاسخ)و دقت(خطای پاسخ)در دو گروه تحلیلی مطالعهء حاضر از تحلیل واریانس چند طرفه استفاده شد.
5بحث نتایج این مطالعه نشان داد در گروهی که از ترتیب توالیها اطلاعی نداشتند(گروه یادگیری ضمنی)با پیشرفت مراحل آزمون تفاوتی در خطا نشان داده نشد که بیانگر عدم افزایش دقت در اجرای مهارت حرکتی با پیشرفت آزمون است،اما زمان پاسخ با پیشرفت تمرین در هردو مراحل منظم و نامنظم کاهش معنیداری نشان داد.
لذا کاهش زمان پاسخ در یادگیری ضمنی در مراحل منظم را نمیتوان صرفا به افزایش سادهء کارایی حرکتی مرتبط دانست بلکه بخشی از این کاهش مرتبط با پیشگویی محرک بعدی است،که با توجه به توالیهای پیشین یاد گرفته شده است.
لذا کاهش زمان پاسخ در یادگیری ضمنی در مراحل منظم را نمیتوان صرفا به افزایش سادهء کارایی حرکتی مرتبط دانست بلکه بخشی از این کاهش با پیشگویی محرک بعدی مرتبط است،که با توجه به توالیهای پیشین یاد گرفته شده است."